För att stödja svenska restauranger och barer som påverkats hårt till följd av coronapandemin erbjuder Pernod Ricard Sweden, i samarbete med WSET, kostnadsfria spritutbildningar till anställda inom branschen. I och med att svenska restauranger och barer drabbats av minskad sysselsättning vill vin- och spritleverantören hålla modet hos restaurangerna uppe genom att erbjuda baranställda möjligheten att öka sina kunskaper och färdigheter genom förstklassig utbildning.
220 restaurang- och baranställda runtom Sverige kan nu anmäla sig till den digitala spritkursen från Wine and Spirits Education Trust (WSET) som varar i cirka fem veckor. Kursen kommer att omfattas av dryckesutbildningar på några av Sveriges ledande spritvarumärken som Absolut, Jameson och Beefeater. Pernod Ricard Sweden’s Brand Ambassador Team kommer även att finnas till hands för att erbjuda stöd samt hjälp med genomförandet av smakprovningar online.
– Pernod Ricard förstår att det just nu en svår tid för branschen, både på ett professionellt och personligt plan, säger Stephanie Durroux, VD för Pernod Ricard Northern Europe. Men trots dessa utmaningar ser vi detta som en möjlighet för industrin att resa sig starkare, tillsammans. Som bevis på vårt engagemang för Sveriges restaurang- och barbransch investerar Pernod Ricard Sweden markant i utbildningar, en gest som vi tror kommer att ge ett långsiktigt värde för vår sektor.
Alla WSET-utbildningsdeltagare förväntas att delta i ett slutprov vid en senare, lämpligare, tidpunkt i antingen Stockholm, Göteborg, Malmö eller Sundsvall. De som klarat kursen kommer att belönas med ett certifikat och en pin.
För registrering, besök www.pernod-ricard-sweden.com/for-restaurang/wset och välj stad du vill utexaminera dig från.