I en hyllning till sitt arv visar Absolut Vodka på sin ständiga aktualitet – lika originell idag som när den först lanserade i USA år 1979. Flaskan får ett rejält ansiktslyft som lyfter fram det svenska ursprunget hos vodkan som är viktigt för de amerikanska köparna. Franska ägaren Pernod satsar på autenticitet i en bransch där få bryr sig om äkthet och traditioner.
Re-design Absolut Vodka lanserar en ny design av sin flaska – den mest omfattande uppdateringen sedan lanseringen 1979. Den nya designen är en en harmonisk uppgradering av varumärkets ikoniska glasflaska, samtidigt som den är en tydlig hyllning till sitt ursprung.
– Vår nya design speglar hur vi jobbar med allt som rör Absolut Vodka – det ligger tid och tanke bakom varje detalj, framhåller Charl Bassil, Global Vice President Marketing. Vi har vänt oss inåt, till vår egen historia, och landat i en design som förstärker varumärkets DNA samtidigt som vi kommunicerar vårt ursprung och arv mer tydligt än någonsin tidigare. Innehållet är samma välbalanserade vodka som det alltid varit, men utsidan speglar nu bättre hantverket bakom det som gör Absolut Vodka till den perfekta drycken till allt den blandas med.
Designuppdateringen är starkt influerad av den community som omfattar produktionen i och omkring skånska Åhus med en tydlig hänvisning till hantverket och det noggranna arbete som ligger bakom formgivningen av den välrenommerade premium-vodkan. Här är några av flaskans nyheter:
- Som ett sätt att levandegöra och påminna om Absolut Vodkas One source-filosofi inkluderas en illustration av originaldestilleriet med texten ONE SOURCE. ONE COMMUNITY. ONE SMALL VILLAGE IN THE SOUTH OF SWEDEN.
- Adressen till destilleriet i Åhus – där all vodka produceras – inkluderas i designen. Syftet är att visa på transparens kring vodkans ursprung och samtidigt skapa medvetenhet kring Absolut Home i Åhus, märkets besökscenter som är öppet för allmänheten.
- Kopplingen till Sverige och det svenska ursprunget lyfts fram och förstärks.
- Grundaren Lars Olsson Smiths namn adderas på medaljongen – flaskans kvalitetsstämpel – som en hyllning till hans progressiva arbete med destillering av vodka och för att värna hans arv.
- Glaset präglas med texten COUNTRY OF SWEDEN för att koppla tillbaka till den svenska sprittraditionen och kunskap kring framställningen av vodka.
Genom att lyfta fram det svenska ursprunget på en central plats på flaskans front blir det ännu tydligare hur viktigt lokalsamhället som omger Åhus är för varumärkets kvalitet och ständiga utveckling inom hållbarhet.
– Vi var angelägna om att fånga varumärkets fantastiska anor, vad som gör vår vodka unik och tydliggöra det på flaskan, påpekar Elin Furelid, Global Head of Product Portfolio & Design. Samtidigt har vi behållit de viktigaste designelementen som gör Absolut till Absolut – den ikoniska formen på flaskan, inspirerad av 1800-talets apotekarflaskor.
Den community som Absolut Vodka är en del av består av bland annat odlare, transportörer och förpackningsleverantörer samt medarbetare inom destillering och buteljering. Det är dem – som utifrån skånskt höstvete och friskt vatten från lokala källor – framställer den distinkta vodka konsumenter världen över älskar.
Runt 10 procent av allt vete som odlas i hela Skåne går till Absolut Vodka och företaget jobbar med omkring 400 svenska bönder för att främja hållbart lantbruk samt värna om och verka för lokalsamhället och det lokala landskapet.
Absolut Vodka är ett av få varumärken som har all sin produktion inom en radie av 12 mil. Som ett resultat av det innehåller vodkan bara naturliga ingredienser, vilka genererar samma högkvalitativa dryck idag som när Lars Olsson Smith startade sin destilleringsverksamhet i Stockholm i slutet av1800-talet.
Att vara så djupt rotad i svensk mylla bidrar till varumärkets autenticitet som Svensk Vodka. Till skillnad från den amerikanska världsettan Smirnoff som görs på 13 olika platser runt om i världen.
Det är naturligtvis glädjande för oss svenskar att franske ägaren Pernod Ricard så tydligt backar upp ursprunget genom att koncentrera sina investeringar till Åhus med omnejd. Inte minst med tanke på den rättsprocess som pågår där Svensk Vodkas GI-skydd nu äventyras.
Den nya flaskan finns tillgänglig på den amerikanska marknaden från september 2021 och rullas därefter ut globalt beroende på tillgänglighet.