Dryckesvanor Corona-pandemins karantän-effekter runt om i världen påverkar drickandet. Mer tid hemma betyder att man dricker oftare, samtidigt sker drickandet med alkohol i glaset. För vad är poängen att dricka alkoholfritt när bilkörning inte är aktuellt?
Systembolaget rapporterar också om dramatiskt försäljningstapp på alkoholfritt. Å andra sidan förknippas företaget starkt med alkoholrelaterad försäljning. När man dricker hemma utgår man ifrån att en cocktail smakar godare med riktig spritbas istället för alt-sprit i botten.
Men vill vi egentligen ha alkoholen till allt? Forskning tyder på att folk skulle välja alkoholfritt om det fanns bättre alternativ tillgängliga. Utan andra skäl än att man trivs med att vara nykter och hälsosam. I ett land som Sverige faller ansvaret tungt på dagligvaruhandeln där lågalkoholiga samt alkoholfria drycker säljs.
Britterna verkar mer återhållsamma än andra under lockdown. Folk dricker mindre faktiskt, vilket delvis beror på att tillfällen saknas, när pubarna och utelivet begränsats. Men i UK verkar man mer aktivt söka upp alkoholfria drycker.
Alkoholfria aperitifen Everleaf har stuckit iväg försäljningsmässigt på ett alldeles otroligt sätt. På fyra veckor ökade försäljningen med 4000%. Märket är det lysande exemplet i undersökningsföretaget Nielsens studie där man rapporterar att försäljningen av alkoholfria drycker i butik i UK ökat med 32,5% sedan lockdown infördes 23 mars.
Everleaf lanserades i januari 2019 av biologen Paul Mathew som äger London-baren Hide:
– Före Covid-19 såldes Everleaf mestadels på krogen. När corona slog till upphörde i stort sett all försäljning. Vi fick panik eftersom märket börjat lyfta med en uppgång på +268% de senaste 3 månaderna fram till lockdown.
Allting ställdes om till direktförsäljning mot konsument som tidigare utgjorde bara 15% av volymen. Idag säljer man 87% i butik och försäljningen dubbleras varje månad. Everleaf görs av arton olika växter. Aperitifen serveras med tonic-vatten eller i cocktails samt över is.
I Sverige är aktiviteten minimal när det handlar om alkoholfria drycker. Vi har vår Herrljunga cider som är otroligt söt. På privata fester är just cider förstavalet när det ska vara alkoholfritt på bordet. Eller mineralvatten. The Spirits News chefredaktör Henrik Aflodal är kritisk till oföretagsamheten på marknaden:
– Paradoxalt nog förstärks beteendet att dricka alkohol i alla sammanhang av att vi har ett alkohol-monopol. Kreativiteten är väldigt låg. Vem köper ett alkoholfritt vin i en affär med tusentals alkoholbaserade viner? Konkurrenssituationen är orättvis i en butik som fokuserar på alkoholprodukter. Matkedjorna har lobbat länge för att få sälja alkohol men den dörren har varit stängd så man har missat att det finns en stor business i försäljning av alkoholfria drycker.