fbpx
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
fredag 20 maj 2022
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
Inget resultat
Visa allt
Hem Nyheter

Alkohollagen från 1979 förlegad, svenska spritproducenter kräver ändring

av Henrik Aflodal Esq
26 december 2019

Mackmyra uppmanar Riksdagen att modernisera alkohollagen. Reglerna kring marknadsföring går tillbaka till 1979 och tar inte hänsyn till sociala medier som har global utbredning. Mackmyra fälldes av tingsrätten för att man brutit på den så kallade bildregeln när man annonserade på Facebook. I en debattartikel i Aftonbladet som är undertecknad av Hven, High Coast samt Hernö gin menar man att den förlegade lagstiftningen försvårar exporten. Om svenska aktörer inte tillåts kommunicera på internationella medieplattformar på samma villkor som utländska spritfabrikörer hotas på sikt en näring som idag sysselsätter 5500 personer.

Här är debattartikeln som publicerades av Aftonbladet 25 december:

“I oktober avkunnades Patent- och marknadsdomstolens fällande dom, där Konsumentombudsmannen (KO) stämt den svenska whiskytillverkaren Mackmyra. Mackmyra har fällts för användandet av sex stycken bilder i sociala medier. Regelverket kring annonsering av alkoholhaltiga drycker behöver både moderniseras och förtydligas. Den så kallade bildregeln är inte anpassad efter en global och digital värld. Svensk lag snedvrider konkurrensen i Europa och vi frågar oss hur vi ska kunna bedriva verksamhet och export i Sverige, när vi har sämre villkor än våra internationella konkurrenter, skriver Magnus Dandanell, grundare och VD Mackmyra tillsammans med åtta andra hantverksmässiga destillerier, bryggerier och vinmakare.

Svensk dryckesnäring frodas och under det senaste decenniet har en boom av nya aktörer skapats. Idag finns ett brett utbud av lokala, hantverksmässiga och entreprenörsdrivna producenter. Destillerier, bryggerier, vinproducenter, cidermakare och dessertvinsproducenter är idag spridda över hela landet. Dryckesnäringen är Sveriges nyaste kreativa näring (se Dryckesrapporten 2019) och den växer stadigt med en sysselsättning på cirka 5500 personer per år. Här står de mindre aktörerna för 2500 personer.

Och omvärlden är intresserad. Det är fler än vi själva som med stolthet pratar om det svenska dryckesundret. Ett under som skapar stora exportmöjligheter men som också attraherar turister – såväl inhemska som internationella till besöksnäringen.

Vi som skriver den här artikeln är destillerier, bryggerier och vinmakare. Vi gör alla olika drycker, men det som förenar oss är att vi vill skapa en dryck som står för något unikt. Vårt genuina intresse för kvalitetsdryck, där smaken och upplevelsen sätts i centrum, har varit central sedan starten.

Något annat som förenar oss är ambitionen att vara ansvarsfulla och återhållsamma. Svensk alkohollagstiftning bygger i grunden på återhållsamhet, det tycker vi ska vara självklart. En återhållsam och ansvarsfull marknadsföring skyddar utsatta grupper och ungdomar. Det är viktigt.

Samtidigt måste lagstiftningen spegla omvärlden och tiden den verkar i. Dagens regler är från 1979 och följer inte samtiden, vilket tingsrättens dom bekräftar. Lagstiftningen innebär exempelvis att man inte kan visa bild på mat och dryck tillsammans eller en bild på en färdigblandad drink. Man får heller inte visa bilder på produkter i samband med natur. Ren sprit tillsammans med receptet på drinken, går däremot bra.

2010 gjordes den så kallade bildregeln teknikneutral. Den tar alltså inte någon hänsyn till i vilken kanal som kommunikationen görs. Vilket innebär bland annat att ett inlägg på ett internationellt Instagram-konto likställs med en annons i en svensk dagstidning. Oavsett om inlägget på Instagram är ett betalt eller organiskt inlägg. Medan papperstidningen läses främst av personer boende i Sverige, kan Instagram-inlägget läsas av 50 procent britter, 70 procent tyskar eller 99 procent amerikaner. Var går gränsen för vad som är svensk kommunikation och internationell? Länderna utanför Sverige, omfattas av helt andra regler kring marknadsföring och där verkar och kommunicerar våra konkurrenter. Addera det faktum att ett brittiskt Instagram-konto till skillnad från ett svenskt, utan problem kan kommunicera fritt med sina följare i Sverige.

Vår värld har tack vare digitaliseringen blivit allt mer global och små aktörer kan nu exportera kvalitetsprodukter över hela världen. En grundförutsättning för att kunna exportera är förstås en bra digital kommunikation, bland annat via sociala medier. Om vi inte får kommunicera digitalt – hur ska vi då kunna exportera och växa globalt?

Förra veckans dom från Patent- och marknadsdomstolen visar tydligt att svenska små dryckesproducenter inte kan kommunicera med sin internationella publik på samma villkor som sina stora internationella konkurrenter. Detta skapar exporthinder för en hel bransch av dryckesaktörer, där de minsta drabbas allra hårdast. Vi har inte samma möjlighet att ta den juridiska kampen och har få möjligheter att lägga produktionsenheter utanför Sverige. Bildregeln i alkohollagen måste ses över, så att den bättre speglar dagens globala och digitala samhälle.”

Magnus Dandanell, VD Mackmyra Whisky AB
André Ek, grundare Brekeriet Beer AB
Calle Wikner, grundare Stockholms Brännerier
Henric Molin, grundare och ägare Spirit of Hven
Jon Hillgren, grundare Hernö Gin AB
Mats Jämterud, VD Umida Group AB
Ronny Persson, styrelsemedlem Föreningen Svenskt vin
Staffan Lake, VD Snårestad Vingård
Thomas Larsson, VD Highcoast Distillery

LÄS MER: Svenska myndigheter stoppar Mackmyras reklam i UK och Tyskland

Senaste nytt

RESTIPS: Planera whiskyresan till Skottland

Features
tor 5:18

Svenska High Coast knäcker sherryfatlagrade skottar

Nyheter
tis 5:36

40-årig Samalens-armagnac får fast hyllplats

Nya släpp
mån 5:44

Fruktglad Inchmurrin golvar konkurrenterna i Maltwhisky-VM

Nyheter
fre 11:06

SÖKES: Produktchef till Tryffelsvinet

Nyheter
fre 10:14

Hernö får tusen nya delägare!

Nyheter
fre 5:00

Arvstvister, intriger, barnlöshet – kvinnornas destilleri Laphroaig

Features
tis 5:23

Kahlúa huvudsponsor till kaffedrinktävling

Nyheter
fre 12:00

Absolut Rent Brännvin, Diplomático-vintage & indisk pionjär!

Krönikan
fre 5:51

Nordic Snus bygger ut snusfabriken på Västgötaslätten och utvecklar nya produkter

Cigarr
tor 13:39

Om oss

The Spirits News är en nyhetssajt om whisk(e)y, rom, brandy, gin, vodka. Vi bevakar den svenska spritscenen och rapporterar från spritvärlden i stort, senaste nytt och fördjupande features.
Vi berättar om nya släpp på Systembolaget och följer upp med recensioner och stora blindtester. Det allra bästa blir till dryckestips.
Slàinte! Cheers! ¡Salud! Santé! Skål!

Redaktionen

HENRIK AFLODAL
Chefredaktör & test-koordinator
0704-221416, henrik.aflodal@spiritsnews.se
CARL LÖNNDAHL
Analyschef & försäljning
0708-460716, carl.lonndahl@spiritsnews.se
ADRESS
The Spirits News
Eastmansvägen 8A
113 61 Stockholm

Följ oss

Instagram

  • Fira Ostronets Dag med Ileach r  kwhisky  Stj  rnkr  garen  nisse molinder ber  ttar allt du beh  ver veta om delikatesserna  Och hur gott det   r med Islay-whisky till  https   spiritsnews se skottarnas-gastronomiska-hemlighet   theileach  ostron  whiskyandoysters  champagneandoysters  ostronetsdag  ostronakademien  melanders fisk
  •   rets klipp  24-  rig Highland Park f  r dryga tv   tusen  Fl  dar av gammelestrar s   man vill gr  ta av lycka  Men det h  ftigaste   r hur mycket r  k som   verlevt  L  s recensionen och l  ngta    https   spiritsnews se rokfrustande-highland-park
  • H  rt om RUMNAC  som sedan blev ARRUCO  Dansk hybrid av rom och cognac gjord f  r att drickas till cigarr  S   h  r funkar kombon    https   spiritsnews se sa-har-smakar-arruco-hybriden
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
Inget resultat
Visa allt
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast

© 2020 Lönndahl & Aflodal Media.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.