Alt-sprit Alternativa spritprodukter allmänt kallat NoLo-segmentet väntas växa med 2,6% i Västeuropa kommande fyra år, rapporterar analysföretaget Global Data. 2020-talet utnämns till ”NoLo-årtiondet” som efterträder 10 års dominans av alkoholsvag öl och cider.
De senaste fem åren har öl- och ciderprodukter med en alkoholhalt som understiger 0,5% ökat med 8,4% respektive 9,3%. Och denna trend väntas alltså fortsätta.
Inte minst mot bakgrund av att nu även globala spritföretag som Diageo, Pernod Ricard och Bacardi ger sig in i matchen. I centrum står hälsomedvetna konsumenter som vill dra ner på alkoholkonsumtionen.
Diageo släppte nyligen en alkoholfri version av sin Gordon’s gin. Pernod har lanserat Beefeater Light med samma kryddning som originalet men med halva alkoholstyrkan på 20%. Barcardi har släppt alkoholfria vermouth-varianter av Martini.
– Konsumenter är extremt experimentella med premium-märken som driver på denna trend, menar Holly Inglis, analytiker på GLobal Data. NoLo-spritmärken attraherar folk som vill ha sofistikerade dryckesupplevelser. Volymerna väntas stiga till 0,12 miljoner liter till 2024.
Samtidigt rapporterar Bacardi att Martini-försäljningen kommer att omsätta en halv miljon USD kommande 4-årsperiod.