
Nya släpp Auchentoshan bygger om sin travel retail-portfölj drastiskt. Springwood och Heartwood försvinner och ersätts av nya varianterna American Oak Reserve samt Dark Oak. Omgörningen är del av en större redesign-process som också omfattar domestic-produkter.
NAS-whiskyn American Oak ersatte 2014 Classic. Flygplatserna får nu en Reserve-variant, också uteslutande tagen ur 1st fill bourbon barrels. Whiskyn är framtagen för att vara extra lätt i stilen och passa i cocktails, som är singelmaltens nya fokus sedan Beam-Suntorys övertagande 2014.
Dark Oak har istället tagits ur sherryfat, en mix av oloroso- och PX-fat, kompletterat med barrels från Kentucky. Dark Oak är skräddarsydd för att passa i Old Fashioned, vilket ju är världens mest populära cocktail, faktiskt större än Dry Martini numera. Blood Oak klarar sig från räfsten men får ny etikett och även en plåtlåda att stoppas ned i.
Varumärket Auchentoshan ska ges en urban känsla är det tänkt och riktar sig framförallt till yngre konsumenter. Den nya linjen hade premiär på Edinburgh Airport och rullas därefter ut till Moskva, Glasgow och Heathrow i London. Lanseringen ackompanjeras av en 3D-konstinstallation. Den nya marknadsföringen ska locka folk till hemstaden – att uppleva det urbana Glasgow.