COCKTAILS KRÄVA LIKÖRER! Visst kan man sippa på sötsakerna som de är över is. Men oftast räcker det ju med en skvätt i en cocktail för att koppla loss aromerna och få en balanserad smakupplevelse.
Både här hemma och i den stora vida världen konsumerar folk söta likörer som aldrig förr. På topp-8 globalt ökar flera supersäljare volymerna tvåsiffrigt i procent räknat.
Här i Sverige har Systembolaget de senaste åren ökat sin försäljning i likörsegmentet rejält. Jämfört med förpandemiska nivåer köper folk +25% mer likörer!
Under 2022 köpte svenskarna hem 3 miljoner liter. Det är en halvmiljon liter mer än 2019. De 20 mest populära märkena står för dryga 70% av volymen.
Svenska bästsäljaren heter naturligtvis Jägermeister som skickar ut över 600 000 liter varje år efter en remarkabel ökning på +21% ifjol. Baileys är inte ens hälften så stor.
Sedan dyker en rad konstiga lokala shot-märken upp. Det är ju så vi dricker våra likörer, direkt utan att blanda i cocktails.
Svenska topplistor är alltid lite konstiga när det gäller alla segment. Vi är ett litet land med för utomstående märkliga dryckesvanor.
Internationellt ser listan annorlunda ut. Åtta likörer tar sig in i miljon-klubben. Alltså märken som säljer över 1 miljon nioliterslådor varje år.
Även här smyger sig udda likörer in. Från stora nationer som Polen och Japan. I vodkatraditionen ingår att sockra ordentligt, särskilt när man också kryddar med örter. Och japaner är kända för att dricka sött i ren likörform utan att för den skull blanda cocktails.
Klicka vidare nedan för att kolla in vad världen och svenskarna dricker!