fbpx
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
fredag 3 februari 2023
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
  • Login
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
Inget resultat
Visa allt
Hem Nyheter

Blossa-låten får nytt liv med Sarah Dawn Finer

av Gustav Aflodal
2 december 2022

 Kändisar    ”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”, är en sångrad många väl känner igen. Det var julen 1993 som den klassiska jingeln föddes, i Blossas allra första reklamfilm. Sedan dess har den nått statusen av en julklassiker och nynnats på av otaliga svenskar under vinterhalvåren – både frivilligt och ofrivilligt. 29 år senare gör nu juldrottningen Sarah Dawn Finer en moderniserad version av låten.

År 2018 antogs den ikoniska jingeln vara begraven för gott då Blossa tillsammans med Miss Li istället släppte en julversion av låten “Den blomstertid nu kommer” som ledmotiv för varumärket. Nu får melodin åter liv i och med att Sarah nytolkat originalversionen och uppdaterat den trallvänliga jingeln. Sarah själv kallar den för en julig “gospel-soul-pop-version”.

– Känslorna vi ville förmedla när vi gjorde vår tolkning var passion, glädje och värme. Det var en rolig utmaning att få göra något helt nytt med jingeln, samtidigt som vi fick till ett slut där man känner igen den gamla klassiska melodin. Vem vet, kanske kommer man gå och sjunga på denna version nästa gång man är på glögghumör, säger Sarah Dawn Finer.

Utöver att ha gått in i studion och gjort en ny tolkning av klassikern kommer Sarah och den nya låten även dyka upp i Blossa alkoholfris kampanj “Kom i stämning med Blossa”.

Här får vi se henne i en serie humoristiska filmer komma i stämning och göra sig redo för att uppträda med sin nya glöggdänga.
Glöggen heter Blossa med Sarah Dawn Finer går från och med idag att lyssna på Spotify, och Blossa-filmerna med Sarah går att se på blossa.com.

Hur var det nu med Blossa-jingelns historia? Jo 1993, när Blossas allra första reklamfilm skulle produceras, tog reklambyrån verkligen vara på den beskrivande meningen ”Glöggen heter Blossa”. Tillsammans med filmen föddes jingeln ”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”.

Under resten av 90-talet fortsätter man med TV-reklamkonceptet, där vi fick besöka ett träningsläger för tomtar. Hjälten blev dock, som vi vet, den trallvänliga melodin som tomtarna gnolade på. Originalfilmen går att hitta på YouTube om man söker på ”Blossa reklam 90-tal”.

I början av 2000-talet har jingeln minst sagt hunnit sätta sig hos det svenska folket. Tomtelägret har försvunnit men på TV, och i radioreklam, fortsätter den nu klassiska melodin traditionsenligt höras inför varje jul, från stämmorna av en manskör.

Julen 2012 blir jingeln muntrare än någonsin då Blossa släpper sina första (och enda) animerade reklamfilmer, om en sagolik glöggverkstad. De efterföljande åren experimenterar Blossa med nya koncept för sina filmer, och även om jingeln hörs så får den ta allt mindre utrymme.

2018 ryktas det om att den klassiska jingeln är begravd för gott. Blossa släpper istället en ny vinjett tillsammans med Miss Li – en vinterversion av “Den blomstertid nu kommer”. Den nya låten “Den vintertid nu kommer” blir en ny slags vinterklassiker och har idag spelats nästan 15 miljoner gånger på Spotify.

I november 2022 väcks den 29-åriga jingeln åter till liv och blir mer melodisk än någonsin med hjälp av Sarah Dawn Finer, som omtolkar låten och släpper en julig “gospel-soul-pop-version”.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få dryckestips och info om nya släpp före alla andra. Kostnadsfritt nyhetsbrev fullmatat med inspirationsläsning om ädla destillat. För att du är värd riktigt goda smakupplevelser!

Senaste nytt

23-årig Pappy-whiskey gick för dryga halvmiljonen

Nyheter
fre 5:14

Tequila kör om amerikansk whiskey i USA

Nyheter
tor 12:14

Agitators smakbomb – med en alldeles egen rökighet

Reviews
ons 11:00

Gamla kornsorter skapar nya smaker i skotsk whisky

Nyheter
ons 5:50

Krönikan: Dags att nyktra till?

Krönikan
tis 5:34

Systembolagsnytt Februari 2023

Systembolagsnytt
lör 5:11

Nya Karuizawa gör copycat på originalet

Nyheter
fre 5:51

Så här gör Agitator för att få ut mer smak ur ekfaten

Nyheter
tor 5:56

Fira Irish Coffee-dagen med het favorit!

Drinkar
ons 14:07

John L.S. Grant firar halvsekel på Glenfarclas med 50-åring

Nya släpp
ons 5:57

Om oss

The Spirits News är en nyhetssajt om whisk(e)y, rom, brandy, gin, vodka. Vi bevakar den svenska spritscenen och rapporterar från spritvärlden i stort, senaste nytt och fördjupande features.
Vi berättar om nya släpp på Systembolaget och följer upp med recensioner och stora blindtester. Det allra bästa blir till dryckestips.
Slàinte! Cheers! ¡Salud! Santé! Skål!

Redaktionen

HENRIK AFLODAL
Chefredaktör & test-koordinator
0704-221416, henrik.aflodal@spiritsnews.se
CARL LÖNNDAHL
Analyschef & försäljning
0708-460716, carl.lonndahl@spiritsnews.se
ADRESS
The Spirits News
Eastmansvägen 8A
113 61 Stockholm

Följ oss

Instagram

  • ÄLDST & DYRAST & BÄST — Det slås rekord i bourbonvärlden också. Fast prisnivåerna är inte i närheten av vad folk är beredda att betala för gammal maltwhisky. Men drygt en halvmiljon kronor fick en samlare betala för en 23-årig Pappy Van Winkle i New York nyligen. Efter att budgivningen urartat.

https://spiritsnews.se/rekord-for-23-arig-pappy-whiskey/
  • TRENDER – Amerikanerna köper mer tequila än whiskey. Jo, du läser rätt. Jänkarna spenderar mer pengar på den mexikanska nationaldrycken än sin inhemska whiskey. Bara ledande spritkategori vodka är större men undersökningsföretaget IWSR spår att tequila under 2023 kommer att tjäna in mer dollar än vodkan!

https://spiritsnews.se/tequila-kor-om-whiskey-i-usa/
  • REVIEW – Nya Evidens smakar mycket. Något helt annat än Agitators storsäljare i lättare stil. "Whiskyn har en snyggt rökfärgad smak med diesel-vibe och rökt sidfläsk, och en förtrollande tropisk blommighet," menar Henrik Aflodal. Ett måste-köp för de inbitna fansen med andra ord.

https://spiritsnews.se/agitators-rokiga-smakbomb/
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
Inget resultat
Visa allt
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast

© 2020 Lönndahl & Aflodal Media.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.