Buen Vato är den nya tequilan i pappflaska. En kvalitetstequila med hållbarhetstänk som står på Systembolagshyllor runt om i landet. Skapad av svensken Claes Puebla Smith som jobbat med sin drömtequila i snart två decennier! AliasSmiths mål är att på sikt miljöcertifiera sin produktion i Mexico, och få andra att följa efter, vilket kommer att höja kvaliteten ytterligare. Här är berättelsen om flaskan som kan revolutionera tequila-branschen.
BUEN VATO betyder skön snubbe eller snäll gangsta. Tequilan är Claes Puebla Smiths livsprojekt. En omsorgsfullt egendesignad spritdryck är något alla i spritbranschen drömmer om att få skapa:
– Man kan nästan säga att det här är en svensk tequila. Hela konceptet och smakbygget är vårt. Men drycken är såklart 100% mexikansk. I minsta detalj gjord på plats i Jalisco precis som jag vill ha den.
Den stora grejen ytligt sett är ju förpackningen. En pappflaska gjord av återvunnet material ligger i tiden och kan bli ett starkt försäljningsargument. Men projektet är mycket större än så. För Claes Puebla Smith är det framförallt innehållet som räknas:

– Jag har hållit på med den här tequilan i 17 år. Flaskan är slutklämmen men vätskan är en dream-come-trough. Den här kvaliteten har jag kämpat ett helt liv för att åstadkomma känns det som. Jag är oerhört stolt över vad vi har lyckats skapa.
Claes Puebla Smiths bolag heter Alias Smith och hans Buen Vato är förstås en milstolpe men i det stora hela bara en pusselbit i ett utsträckt tequila-imperium. Alias Smith har flera produkter som finns i 29 länder och distribueras av 55 partners.
Företaget har investerat massor av tid och energi i Mexico för att höja anseendet och nivån på tequilaproduktion. Fokus har legat på distribution och logistik med tungt IT-stöd.
Främst i Europa där Sverige står för 20% av omsättningen. UK och Italien är de stora marknaderna. Tidigare var man starka i Ryssland och Ukraina men när kriget kom förändrades detta.
För att lyckas på främmande marknader krävs transparens och tydlighet i marknadskommunikationen. Men eftersom bönderna som odlar agaven och destillerierna som processar den verkar i ett fattigt land är information om produkterna en bristvara.
– Vi har jobbat hårt med våra producenter att få fram exakt information om vad de håller på med. Det är samtidigt ett kvalitetshöjande arbete. Vi har anställt miljöingenjörer för att förbättra och effektivisera produktionsprocesserna. Ett enormt arbete som börjar ge frukt. Vår kvalitetssäkring är bäst i branschen.
Buen Vato görs av Tequila Selecto De Amatitan i Jalisco, känd för tequilan Los Tres Toños. Destilleriet drivs av bröderna Roberto, Dionisio och Fernando Real. Stegen har varit många för att få till exakt den kvalitet som svenskarna velat uppnå.
Men Buen Vato kommer förstås mest att förknippas med den speciella pappflaskan. Gjord av Frugal Park i UK. AliasSmith har ensamrätt i världen på denna förpackning i 1 år för tequila.
Konstruktionen är en sorts bag-in-box med en plastpåse som avskiljer vätskan från pappershöljet. Påsen rymmer 75 cl så produkten utan förändringar kan rullas ut även i USA. Korken är såklart av plast. Men allt är återvunnet och komposterbart.
– När vi var nöjda med själva drycken efter många justeringar i tillverkningen, där stor hänsyn tas till miljöaspekter, var det enda rätta att tappa den på en 100% nedbrytningsbar flaska. Buen Vato är världens första helt och hållet naturliga tequila, från jord till flaska.

Projektet är mer än den ”green washing” som de flesta gör. Vikten jämfört med glasflaska reducerar koldioxidavtrycket radikalt. Nu arbetar man med att byta bränsle i ugnarna i Mexico. Den råolja som bränns idag alstrar 1,6 kilo koldioxid.
Planen är att byta till vegetabilisk olja och sprit vilket kommer att sänka påverkan till 300 gram istället. Greta-certifierad ’booze’ om man så vill.
Men hur var det nu med smaken och kvaliteten. Vad är Buen Vato för sorts tequila? Vit såklart, vilket är det mest ärliga formatet för all sorts sprit.
De bruna traditionerna whisky och brandy förlitar sig mycket på eksmaker. Jobbiga destillat som aldrig skulle gå att sälja som de är blir upphöjda skönheter först efter många år i ekfat.
I vit sprit får man inte hamna snett, minsta felsteg och kunderna flyr. Claes Puebla Smith har varit på väg i nära två decennier. Och den tequila han uppskattar är kanske inte det dussindrickaren stött på.
Ni vet, den där traditionen att sänka tequila-shots med en munsbit salt före och citronbett efteråt. Claes Puebla Smith skakar på huvudet och ser bister ut, det här beteendet har inget med folket i Jalisco att göra, förklarar han:
– Det är en marknadsföringsgimmick uppfunnen i USA dit 75% av världens tequila exporteras. Iskall tequila intas med salt och citron. Så dricker man inte i Mexico. Jag föredrar att dricka min tequila rent vid ca 18˚C, då kommer smakerna fram allra bäst. Men det förutsätter förstås att spriten är ren och perfekt balanserad, och det är inte fallet med de största märkena.

Tequila-missionären har förstås rätt. De där globala storsäljarna i det billigaste segmentet är rätt dassiga. Smaken av agave är begravd under finkeloljor och unken sötma.
En vit tequila ska precis som ett välsmakande brännvin intas vid rumstemperatur om man är intresserad av smakerna.
Jag har spillt upp lite Buen Vato i glaset. Spriten har en ren och fin etanolton. Det doftar färsk agave, rätt fantastiskt! Aromen är lite fet och förvånansvärt fyllig för att vara vit sprit. Här finns en parfymerad kryddighet, liknande kryddpeppar, som ger aromen nerv och närvaro.
Smaken är mjuk och sötaktig med gräddig rondör. En fyllig, fet mun som blir blommig en bit in och kryddstor mot slutet. Eftersmaken är lång och varm och lätt blommig med rostade agave-toner.
Kvaliteten är hög. Spritkoket är utfört med precision. Fräscha färska toner av agave som bärs framåt av rund fyllig etanol utan att smaken någon gång blir spritigt tunn och obehaglig.
Kryddvärmen är viktig liksom den blommigt fragranta accenten som ger Buen Vato sin egen karaktär och den energi som man förväntar sig av en vit tequila.
Spriten ska ju orka driva en på de andra smakerna i en cocktail och får inte vara för vek. Samtidigt är det här också en ´sipping beverage’, något man sitter med i aromglas och njuter av. Utan att salt eller citron måste till!
Pappflaskan kostar 399 kr och Systembolaget har köpt in 2880 flaskor som står på hyllorna i 240 butiker. Lanseringen gjordes på Mexicos nationaldag 16 september.
Buen Vato gör sin världspremiär här i Sverige. Runt om i Europa har AliasSmith fått förhandsbeställningar på ytterligare 23 000 flaskor. Och USA är på gång.
Hela världen ska få Buen Vato som tänker bli världens första koldioxidneutrala field-to-bottle tequila. Och det är väl något att skåla för – ¡SALUD!
• Buen Vato Tequila Blanco 38% | SB-nr 41211, 399 kr