Reklam Vem vill inte sippa Haig’s blend efter att ha sett David Beckhams reklamfilm? Fotbollens wonderboy har en karisma som ingen annan. Karln går hem i alla sammanhang och stugor. Och så har han fotbollshistoriens känsligaste frisparksfot. Temat på Diageos kampanj är ”Leave as you arrived”. Filmen dras baklänges och visar Beckham och hans polare i det skick de är när de lämnar baren. Poängen är att männen är lika glada och positiva när de kom som när de druckit klart – responsible drinking! Såklart perfekt att ha en fd idrottsman i fokus. Regissör är ingen mindre än vår egen demonmusikvideoskapare Jonas Åkerlund.
En annan blend säljer whisky med slogan ”Stay smooth”. Whyte & Mackay har anlitat prisbelönte fotografen David Boni som letat upp karaktärer i storstäderna Glasgow och Edinburgh som hjälpt till att profilera varumärket. Från Katie Cooke, handikappidrottande styrkelyftare, till Derek Mackay som tatuerat in varumärket på sin arm som en hyllning till sin mors familjenamn Whyte.
Sverige-favoriten Jägermeister har gängat sig med dubstep-duon Modestep som sedan 2011 pushar drycken med ett årligt ”Ice Cold Gig”. Denna gång har de konsert i ett ”spindelnät” uppspänt över en isravin på Nya Zeeland, en helikopter har droppat killarna i nätet som handgjordes i Utah för händelsen.