
Business Diageo köper det filippinska rommärket Don Papa. Köpeskillingen är 250 miljoner euro, alltså i runda slängar 2,9 miljarder skr. Men det är bara början. Beroende på hur försäljningen går ska man hosta upp ytterligare €117,5m fram till 2028. Alltså över 4 miljarder totalt.
Premium-rom säljer bra och ökar. De senaste fem åren har kategorin ökat med +18% i Europa och +27% i USA, enligt data från IWSR. Och särskilt bra går den sötade romen Don Papa som här i Europa ökat med +29%.
Diageos rom-portfölj består av jamaicanska Captain Morgan, Zacapa från Guatemala och Ron Santiago de Cuba (som man distribuerar internationellt).
– Det är spännande att få in Don Papa i Diageos portfölj, säger John Kennedy, VD för Diageo Europe & Asia. Förvärvet stärker vår premium-profil och kommer att ta marknadsandelar framöver.
Don Papa är en ny ”uppfinning.” Märket lanserades 2012 av entreprenörerna Stephen Carroll (ex-Remy Martin) och Andrew John Garcia som nu gör en schysst exit pengamässigt.
Rommärket finns i 30-talet länder. Starkast är Frankrike, Tyskland och Italien. Här i Sverige håller man en hög profil med knappa 60 000 liter sålda 2021 vilket gav en femteplats bland lagrad rom. Jämfört med året innan har volymen ökat med +19%.
Don Papa destilleras och lagras på ekfat på ön Negros Occidental, lokalt känd som ”sockerlandia.” Mäsken kokas i kopparpannor och lagrinstiden är minst 7 år. Men innan buteljering sötas spriten med glycerin och smaksätts med vaniljextrakt. Sockerhalten är ca 20 gram per liter.
Vilket gjort att man hamnat i blåsväder. I maj 2022 stämdes Don Papa inför domstol i Illinois. Don Papa borde inte få kallar ’rum’ eftersom man smaksätter sin rom.
Carroll kommer att stanna kvar i bolaget och jobba vidare tillsammans med Diageo:
– Diageo har bra track-record av att jobba med grundarledda varumärken. De har tillit till vår brand story och omfamnar vår affärsidé. Uppköpet kommer att stärka Don Papa internationellt!