Business Det här med alkoholfria alternativ är plötsligt i ropet. Ända har väl behovet alltid funnits? Dricker man inte vin eller öl till maten har alternativen inneburit cider, läsk eller juice. Samtliga drycker är på tok för söta för att göra måltiden rättvisa. Och alkoholfria viner har fortfarande inte landat riktigt, när alkoholen avlägsnas smakar det saft och ibland lite surt. De-alkoholiserad öl är numera fantastisk, en sann revolution på matbordet.
Men det senaste heta är alltså alkoholfria spritprodukter. I sig en omöjlighet och ytligt sett vansinnigt korkat, spritdrycker utan sprit är väl orimligt? Men varför inte, vill man vistas i situationer där stark alkohol är ett måste, som i en bar tillsammans med en drink, behövs alternativ. Begreppet för alkoholfri sprit är också alt-sprit.
Största spritbolaget Diageo pekar ut alt-sprit som nästa stora tillväxtsektor. Firman har i flera år letat upp och investerat i alkoholfria spritprojekt. 2015 investerade man i Seedlip och tog i höstas kontrollen i bolaget som man säger kommer att bli en global hit.
– Vi vill investera i den här sektorn framöver, säger Diageos finanschef Kathryn Mikells. Det är ännu okänt territorium men vi tror på exponentiell tillväxt. Seedlip är ett av de största varumärkena just nu men mer är på väg upp. Vi fortsätter investera i ägarledda pionjärprojekt.
Diageo inser att volymerna är försvinnande små men att efterfrågan finns och kommer att öka rätt snart. Man har redan annat alkoholfritt i portföljen. Sommaren 2018 introducerade Gordon’s gin sin linje med ’ultra-low-alcohol’.
Bakomliggande orsaker till intresset för lågalkoholprodukter är att vodka-marknaden har det svårt. Andra halvåret 2019 tappade man 1% i volym på grund av att Cîroc och Ketel One tappat 9% respektive 1% i Nordamerika. Smirnoff ökar med ynka 1% global tack vare stark tillväxt i Mexico och Australien.
– Konkurrensen bland vodkamärken i USA är mördande, förklarar Diageos VD Ivan Menezes nedgången med.
Smirnoff är ju inte längre USA-etta utan passerades av Tito’s Handmade Vodka ifjol. Ett hårt slag för varumärket som varit störst i USA i över ett årtionde. Att Ketel One tappat beror å andra sidan på att man konkurrerar med sig själv. I maj 2018 släppte Ketel One en lågalkoholvariant kallad Botanical.
– Samtidigt som vodka har det tufft går vår amerikanska whiskey och tequilan väldigt bra, menar Menezes. Totalt växer vi med 6%.
Tequila-segmentet boomar med 31% och i USA handlar det om Don Julio och Casamigos, i Latinamerika och Karibien är det mest Don Julio som driver försäljningen uppåt. Men det nya svarta i framtiden är alltså alt-sprit.
LÄS MER: Diageo satsar på alkoholfritt i USA