Skatter & Handel Mackmyra fälldes ju i tingsrätten 17 oktober 2019 för att man brutit mot bildregeln vid annonsering på Facebook. Nu beviljar Patent- och marknadsöverdomstolen prövningstillstånd för domen som anses oklar och tvivelaktig av branschexperter. Mackmyras VD Magnus Dandanell hävdar att den fällande domen i förlängningen hotar svensk spritnärings exportmöjligheter:
– Domen innebär hinder för vår kommunikation och riskerar att helt förhindra export av hantverksmässiga drycker i vår bransch. Den snedvrider konkurrensen mellan svenska och utländska aktörer och vi kommer dra den här saken så långt det krävs. Vi tror och hoppas att Patent- och marknadsöverdomstolen delar vår bedömning.
Alkoholgranskningsmannen (AGM) är alkoholbranschens egna självreglering, som sedan 2006 har haft ansvaret att se till att företag som säljer alkoholhaltiga drycker följer de lagar och etiska regler som finns på plats. AGM har rätt att ingripa och begära att otillåten marknadsföring upphör.
– Domstolen undviker helt att ta upp de frågor som behövs för att få klarhet i vad som i det här fallet är måttfullt och inte, menar Mattias Grundström på AGM. Det branschen behöver är mer tydlighet kring hur lagstiftningen ska tolkas och domen bidrar till det motsatta. Det är därför positivt att Patent- och marknadsöverdomstolen omprövar domen.
Konflikten handlar om hur svenska spritföretag får agera på utländska marknader. Upprinnelsen till KO:s stämning var sex bilder som Mackmyra använde i en kampanj i sociala medier. KO menar att Mackmyras bilder inte lever upp till bildregeln och kravet på särskild måttfullhet. KO menar att bilderna anspelar på stämningar och känslor, samt att de väcker särskild uppmärksamhet.
Mackmyra menar att flera av bilderna vänder sig till en utländsk målgrupp i Storbritannien och Tyskland och att svenska regler inte kan tillämpas. Domen begränsar Mackmyra och alla övriga 750 svenska producenter i såväl svensk som internationell kommunikation, då sociala medier inte har några landsgränser.
Bilderna förmedlar dessutom en helhetsbild av Mackmyra – svensk natur, svenska råvaror, hantverk och innovation. Svensk alkohollagstiftning säger tydligt att varumärket, råvaror och produktinformation är godkänt i samband med bildanvändning.
Domen ska omprövas av Patent- och marknadsöverdomstolen, som är den högsta instansen för frågor kring marknadsföring och alkohol. Beslutet får inte överklagas.
LÄS MER: Alkohollagen från 1979 förlegad