Skatter & Handel Européer drar ner på alkoholkonsumtionen. International Wine & Spirits Research (IWSR) har samlat in data från 17 marknader världen över som Australien, Brasilien, Canada, Frankrike, UK till USA.
Det man funnit är att rådande ekonomiska klimat påverkar konsumtionen och där påverkas Europa mest. I alla fall är köparna mer försiktiga här just nu.
Ökade levnadskostnader i samverkan med inflation uppges som orsaker. På marknader som Tyskland och Storbritannien uppger hälften av de tillfrågade att de undviker att dricka alkohol ute på restaurang åtminstone ibland.
I Asien pågår konsumtionen som vanligt. Indier och kineser känner inte av nedgången på samma sätt som i Europa verkar det som.
Anledningen är att Indien upplever en påtaglig ökning av BNP per capita som håller igång försäljningen. Och Kina är inne i en ekonomisk rekyl efter att covid-restriktionerna lättats upp.
I USA är intrycken blandade. Överlag tänker man inte ändra sina inköpsvanor av alkohol men folk med låga inkomster känner av inflationshotet och måste skära ner.
En annan viktig trend som är tydlig är att framförallt yngre konsumenter självmant drar på alkoholkonsumtionen av andra skäl än de ekonomiska medan den äldre delen av befolkning fortsätter i invanda hjulspår.
Något annat som berör de äldre etablerade spritköparna är att man i oroliga tider är mer sparsmakad med vad man köper.
Premium lockar mer än budget. Den billigaste spriten får stå kvar på hyllan medan man hellre köper dyrare men mer sällan.
Alltså ökar konsumtionen av whisky och cognac samt trendstarka tequila, och såklart champagne på vinsidan. Förlorare är öl, RTD och vin i allmänhet.
Den här ökningen av dyrare sprit har pågått ett tag nu och trots sämre tider håller uppåttrenden fortfarande i sig men tecken på en avmattning kan skönjas, uppger IWSR.
Folk verkar också leta efter extrapriser i högre grad än när tiderna var bättre. 40% av de svarande säger att de väntar på kampanjpriser på sina respektive favoritmärken, då man å andra sidan kan tänka sig att köpa flera flaskor.
Och så många som varannan konsument på marknader som Brasilien, Sydafrika och Mexiko säger sig spana efter röda prislappar just nu.