Sommarens stora Gin & Tonic-test är här. Vi har blindtestat 22 ginsorter med Schweppes Premium tonic. Svenskt, tyskt och finskt i toppen. Pink Pepper lyfter drinkarna till en ny nivå. Vi närmar oss världsklass i G&T-branschen.
SCHWEPPES ÄR FÖR oss alla ur-tonicen. Så har det varit här i Europa. Den gula etiketten finns i alla butiker. I Amerika är det Canada Dry som gäller. Tills Fever-Tree dök upp. Mer än dubbelt så dyr men ändå köper folk. Över hela världen.
Gin & Tonic blev plötsligt kultur. Drinken ändrade sig beroende på vilken läsk man valde – ofta var ju ginmärket detsamma. G&T-älskare har börjat fundera över smakerna på ett helt nytt sätt. Precis som man specifikt väljer vissa maltwhiskies utifrån smakpreferenser har G&T blivit en ”engineered cocktail”, en drink med avsikt.
Sommarens stora G&T-test tillägnas Schweppes premium-lina. Ur trion av special-tonics har vi valt att matcha 22 ginsorter med Twist of Lime och Pink Pepper.
Twist of Lime är en nedtonad och mer elegant version av standard-tonicen. Pink Pepper är aromatisk med spritsig fruktsmak plus torr kinin-friskhet. Mer karaktärsfull men ändå följsam och mixer-vänlig.
Det visar sig att Twist of Lime levererar eleganta skapelser samtidigt som inget sticker ut. Att 7 av 12 drinkförsök slutar med väl godkänt är ett gott betyg för en mixer. Utan tvekan ska du testa att byta ut standard-Schweppes mot denna lyxigare och mer sansade version.
Gibson’s som är svenskarnas tredje mest populära gin är folkets val. Alla ginofiler ska gå all-in svenskt på Twist of Lime – Hernö briljerar med dubbla utgåvor och Stockholms Bränneri är med i toppen också.
Pink Pepper är en helt annan affär. Detta är Schweppes top-of-the-line. En tonic som självaste Fever-Tree måste ta på allvar. Några kronor billigare i en vanlig affär dessutom. Mer komplexitet i läsken ställer högre krav på ginen och slutresultatet är en nivåhöjning av drinken.
Denna G&T-session är den bästa vi haft. Hälften av de tolv drinkarna får betyget Mycket bra och bättre. I absoluta toppen tyska Monkey 47, finska Kyrö och svenska Hernö. Tre super-boutique-ginsorter som kokas i liten upplaga för smakens skull. Enda storsäljare som klarar att hantera Pink Pepper på denna nivå är Sverige-femman Beefeater.
Mest sålda gin på Systembolaget 2019
Rank | Gin | Twist Lime | Pink Pepper | Liter 2019 | Jmf 2018 | Literpris |
1 | Gilbey’s Special Dry Gin 37,5% | 1,5 p | 274768 | 13% | 307 kr | |
2 | Gordon’s London Dry Gin 37,5% | 1 p | 266649 | -2% | 351 kr | |
3 | Gibson’s London Dry Gin 37,5% | 3 p | 252518 | 4% | 294 kr | |
4 | Bombay Sapphire Dry Gin 40% | 1,5 p | 152830 | 9% | 427 kr | |
5 | Beefeater London Dry Gin 40% | 3,5 p | 152633 | 17% | 363 kr | |
11 | Hernö Gin 40,5% | 3,25 p | 3,75 p | 35741 | 6% | 656 kr |
12 | Hendrick’s Gin 41,4% | 1,5 p | 23487 | 45% | 656 kr | |
13 | Vanlig Gin 37,5% | 2 p | 20272 | -37% | 284 kr | |
16 | Stockholms Bränneri Dry Gin 40% | 3,75 p | 3 p | 10191 | 175% | 584 kr |
20 | Monkey 47 Dry Gin 47% | 4,5 p | 3633 | 9% | 798 kr | |
24 | g-Gin London Dry 46,2% | 1 p | 1739 | ny | 654 kr | |
25 | Hven organic Gin 40% | 0,5 p | 1703 | 41% | 490 kr | |
30 | Kreatör Jin Organic 47,3% | 3,5 p | 1358 | -58% | 698 kr | |
35 | Sweden Rock Gin 41% | 3 p | 1048 | ny | 570 kr | |
52 | Kyrö Gin 46,3% | 4 p | 432 | 10% | 758 kr | |
75 | Beefeater 24 45% | 3,5 p | 246 | -15% | 447 kr | |
86 | Citadelle Gin 44% | 2,5 p | 183 | 376% | 570 kr | |
98 | Mr Usagi 46% | 3 p | 131 | ny | 710 kr | |
GTR | Oxley London Dry 47% | 2 p | travel | retail | 422 kr | |
ny | Hernö Botany Bay Gin 43% | 4 p | 970 kr | |||
ny | Hendrick’s Mids. Solstice 43,4% | 3 p | 670 kr | |||
ny | Martin Miller’s Summerful Gin 40% | 2 p | 570 kr |
Tonicen — Schweppes Premium Mixer

Ur-tonicen har 200-åriga anor. Jacob Schweppe lyckades 1783 kolsyra vatten för första gången. Drycken spreds från Genéve till London och användes för att stilla oroliga magar. 1871 började Schweppe kolsyra tonic-vatten. Den första kommersiella tonicen kom visserligen 1853 men med bubblor adderat i flaskan blev cocktailen Gin & Tonic festligare, och godare.
NYMODIGHETEN såldes aggressivt med annonsering i dagspressen. Piccadilly Circus lystes upp av en neonskylt.
Under andra världskriget försvann Schweppes från hyllorna men annonseringen fortsatte med försäkran att tonicen skulle återvända efter kriget.
1945 sjösattes kampanjen Schweppervescene. Banners tapetserade Londons tågstationer. Engelska effervescene betyder bubblande så när tonicen äntligen kom i lager var succén ett faktum.
Att dricka tonicvatten har ju alltid varit en brittisk sedvänja. Tidigt 1800-tal ordinerades kinin som malariamedicin till brittiska tjänstemän posterade i Indien.
Det bittra ämnet blandades ut med socker och sodavatten. Och snart nog skvätte man i lite London Dry Gin för att ytterligare bättra på smaken.
G&T var länge en brittisk angelägenhet. Amerikanerna började på allvar köpa tonic först 1953 då Schweppes startade buteljering i staterna.
Dagens spanska hysteri med ginmärket Larios i spetsen är något som hänt de senaste årtiondena. Det är spanjorerna som dricker mest G&T i Europa (efter engelsmännen förstås). Och det är på Schweppes man blandar sina drinkar, märket har en marknadsandel på 55%.
Fransmännen har också tagit kinin-drinken till sina hjärtan på senare tid. Liksom vi svenskar. Och enligt Drinks International har 4 av 10 toppbarer runt om i världen Schweppes i sina G&T-cocktails.
Här i Sverige handlar tonic nästan uteslutande om Schweppes. Volymmässigt har man 68% av mixers i dagligvaruhandeln. Värdemässigt ligger andelen på 63%. Dominanten är svår att rubba. Varumärkeskännedomen landar på höga 72%. Folk vet vad de letar efter – den gula etiketten märkt med årtalet 1783 samt Jacob Schweppes signatur.
Schweppes brukar kallas vuxenläsk. Stilen är ofta lite bitter vilket barn ogillar men vuxna tycker om. Idag säljer man 50 olika smaker och är i sanning globala.
För att möta konkurrensen från framförallt Fever-Tree som 2005 lanserade en lyxigare premium-tonic har Schweppes de senaste åren steppat upp rejält internationellt och tagit fram en egen premium-range. Måhända försent för de stora marknaderna ute i världen men här hemma var tajmingen perfekt.
Det dröjde nämligen länge innan Fever-Tree började jobba brett med Sverige. Pågående tonic-krig med sitt stora utbud av olika tonic-sorter utbröt för bara 1,5 år sedan. Idag skriker dagligvaruhandeln yrvaket efter olika tonic-sorter. En dramatisk scenförändring som skett på bara nio månader.
Schweppes tog sig an F-T-vågen redan 2016 då man rullade ut sin 20 cl-tonic i svenska barer och våren 2018 började premium-trion sippra ut i butik. Smakerna heter Twist of Lime, Pink Pepper och Hibiscus. Jämfört med den klassiska gula etiketten har den nya rangen mer beska och mer kolsyra. Högre kolsyrenivåer förstärker smakerna och ska hålla drinken fräsch längre.
Twist of Lime innehåller bubblor i mängder för att skapa den perfekta drinken. Oljorna som sitter i limeskalet kommer fram tydligt och gifter sig med den karaktäristiska enbärssmaken i gin. Det här är en mycket välbalanserad tonic med en fin touch av limezest.
Pink Pepper är fint balanserad med finare bubblor och subtil nyans av rosépeppar, vilket ger drinken en spännande och kryddig twist. Den gör sig allra bäst med en lite blommigare gin som hjälper till att lyfta aromerna.
Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den fungerar utmärkt ihop med premiumgin. Den väl avvägda hibiscusaromen och den höga kolsyrehalten är hemligheten till en bättre drink.
Så här testar vi
Panelen består av chefredaktör Henrik Aflodal som tillsammans med Haymarkets barchef Sean Eden ger sig på Schweppes Twist of Lime.
Ginofilen och författaren Örjan Westerlund gräver ner sig i Schweppes Pink Pepper ihop med mixologen Aron Firouzbakhsh Larsson.
Urvalet av gin är en mix av internationella storsäljare, småskaligt svenskt och utländskt gin som funnits ett tag eller lanserats nyligen.
Detta är ett helblint test av G&T-drinkar. Panelen mixar sina egna cocktails på två delar tonic och en del gin. Både gin och tonic-vatten är väl kylt. Först avsmakas ginen rent för att få en uppfattning om karaktären, sedan testas kombinationen.
Det är drinken som är betygsatt. Skalan är 1-5, från dåligt till världsklass. 0-1 är underkänt, 2 godkänt, 3 bra och 4 exceptionellt bra. Till vardags börjar man mixa från 2, den kräsne går in på 2,5-3. Från 3,5 och uppåt finns de fantastiska kombinationerna.
Proffspanelen
Sean Edward Eden (1981) är uppväxt på den engelska landsbygden i den lilla byn Woolpit. Sean Eden är något av en G&T-auktoritet i Sverige. Han var med och startade upp Ångbåtsbryggan i Stockholm, samt Piren och satte G&T på kartan i landet för 12 år sedan med krogen Tures där man serverade dussinet olika G&T. ”Okunskapen var stor då. Till och med bakom baren. När personalen fick klart för sig att fokus i min bar var G&T försvann några…” Tures-projektet blev starten på en jordenruntresa i gin. 2013 hade Tures 58 sorters gin och sortimentet växte. Idag är Sean Eden barchef på Haymarket.
Aron Firouzbakhsh Larsson (1993) har jobbat bakom baren i 8 år. Mest på olika hotell som Diplomat, Reisen, Haymarket och nu som barchef på Cornerclub. Han vann tävlingen Sveriges bästa G&T 2019 med Pink on Pink på Stockholms Bränneri Pink Gin, Schweppes Pink Peppar Tonic, picklad rabarber och fläderspray. Idag är Aron Firouzbakhsh Larsson barchef på Cornerclub.
Örjan Westerlund (1970) är prisad sprit- och ölförfattare av otaliga böcker. Nu senast gin-hyllningen GIN – en kärlekshistoria. Bland succéerna räknas även 101 öl och 101 whisky in, som givits ut årligen i ett decennium. Örjan är en av grundarna till Grenadine Bokförlag, som sedan 2004 hunnit med flera hundra titlar och även två hedrande pris som världens bästa dryckesförlag. Med det och en kort karriär som sensorisk bedömare på Vin & Sprit en synnerligen lämplig näsa att sticka ner i ginglasen i detta test. Inte minst efter fjolårssegern i amatörklassen i Schweppes G&T-tävling.
Samt Henrik Aflodal (1967), chefredaktör för The Spirits News.