Whiskyturism 2019 handlar om whiskyturism för Diageo som satsar £185m för att rusta upp besöksdelarna på 12 destillerier och samtidigt bygga ett helt nytt Johnnie Walker upplevelse-center i Edinburgh. Dessutom ska ju de historiska destillerierna Port Ellen och Brora återuppväckas. För maltwhiskyfolket ses de sistnämnda projekten som en möjlighet att få avnjuta dryckerna i framtiden men i Diageos grandiosa värld handlar det om rena turistattraktioner, volymerna är så små att firman inte kommer att känna pengar på vätskan utan ansträngningen är helt enkelt en del av marknadsföringsbudgeten för Scotch!
Först ut i satsningen är låglandsdestilleriet Glenkinchie öster om Edinburgh nära Pencaitland. Stället tog ut licens 1825 och kallas familjärt Edinburghs maltwhisky. Nu har man fått tummen upp av myndigheterna för att expandera den K-märkta sajten med en ny bar och event-area, därtill utbyggd välkomst-lounge, provningsrum och sist men kanske störst en ”fatdragningsupplevelse”, alltså smuttande direkt ur faten!