Mocktails är inne. Alltså cocktails utan alkohol gjorda med alt-sprit. Svenska Gnista som prisas av bartenders internationellt har nu siktet inställt på att slå igenom på världens viktigaste marknad. Exportäventyret i USA inleds med etablerade The Zero Proof i ryggen. Under våren rullas den svenska alt-spriten ut över hela Amerika.
Business Tack vare ett engagerande varumärke och unika produkter har Gnista gjort ett avtryck globalt sedan lanseringen i slutet av 2019. Industrin, barer och konsumenter är eniga om att det här är en produkt som verkligen gör jobbet att imitera kvalitetssprit.
När en USA-lansering hägrade hittade grundaren Erika Ollén en perfekt matchning via teamet bakom The Zero Proof, landets ledande informationsplattform inom alkoholfritt:
– Gnista är speciell och den kräver ett passionerat team som kan inspirera och utbilda och i denna roll är Sean Goldsmith och Trevor Wolfe helt rätt för oss. Och så älskar de produkten, vilket förstås är en förutsättning. Vi är minst sagt förväntansfulla!
Efter de första veckornas insatser i Charleston och Atlanta står det klart att högprofilerade ställen som Georgia Boy, Post House, och Gin Joint sätter Gnista på menyn. Gnista rapporterar stolt om jackpot med 100%-ig listningsgrad.
The Zero Proof har dessutom varit tvungna att stänga för förbeställningar via webben, då efterfrågan var för hög. Nu väntar kunder i 41 amerikanska stater på flaskor, berättar Erika Ollén:
– USA älskar bourbon och andra mörka spritsorter, så försök med de tidiga alkoholfria alt-sprit-sorterna som imiterar gin har inte varit så framgångsrika här. Gnista har en nivå på både smak och komplexitet som konsumenterna inte upplevt tidigare. Till skillnad från befintliga konkurrenter kan Gnista dessutom drickas ren med eller utan is, precis som ens favorit-whiskey.

– Det initiala intresset för Gnista när vi öppnade för förbeställning före påsk, tillsammans med försäljningsresultat på högprofilerade barer, restauranger och butiker har varit enormt och vi har varit tvungna att stanna upp tills vi kan säkra tillräcklig mängd flaskor!
Gnista har skapats för människor som är genuint intresserade av cocktails och som gillar den svåra smaken av alkohol, men som föredrar alkoholfritt. Kärnan av målgruppen består av bartenders, förklarar Erika Ollén:
– För en bartender är upplevelsen central och de märker förstås av det ökade intresset och efterfrågan på alkoholfritt.
Gnista finns i två varianter. Floral Wormwood som är bitter, aromatisk och intensiv sina smaker. Och originalet Barreled Oak som är rökig, torr och med tydlig fatkaraktär.
Det var just utmaningen att skapa en alkoholfri dryck med mycket smak som triggade Erika Ollén att börja utveckla Gnista. Hennes vision verkar träffa mitt i prick bland amerikanska konsumenter.
Distill Ventures som ligger bakom kända varumärket Seedlip rapporterar att 6 av 10 som dricker alt-sprit gör det rent, alltså inte i cocktails. Och det är något som branschen inte hade väntat sig. All vit alt-sprit är gjord för att ingå i drinkar.
– Vi är faktiskt först ut med att promota alt-sprit för smakens skull. Våra konkurrenter marknadsför sig som en ingrediens i mocktails i både text och bild. Men vi har från starten kommunicerat att Gnista ska kunna drickas rent över is på egen hand.
Distill Ventures har också undersökt vad folk blandar sin alkoholfria sprit med. Mest populärt är bubbelvatten, därefter tonic-vatten och i sista i mocktails.
Gnista säljs över hela USA via www.thezeroproof.com. Priset ligger på $33 för denna hantverksproducerade dryck från Skåne. Märket finns också på utvalda barer, butiker och restauranger som Spirited Away och Boisson i New York; Wildcrafters i Jacksonville, Florida; Gin Joint och Emeline i Charleston, South Carolina.
Här i Sverige saluförs Gnista online av bland andra unbooze.se och delitea.se som vill utveckla segmentet i Sverige och få konsumenter att festa nyktra!