Nya släpp Gordon’s gin förbereder sig för sommarens G&T-rush genom att lansera en rad smaker internationellt. I Sverige har man en tydlig marknadsdominans. Vanliga Gordon’s är visserligen bara tvåa med 266 000 liter sålda på Systembolaget 2019 men det beror på nylanseringen av Pink Gin för drygt ett år sedan. Den rosa varianten som säljer 67 000 liter ligger redan på tionde plats.
Succén ska följas upp med fler smaksatta gin-varianter. I februari i år presenterades Gordon’s Sicilian Lemon Gin för världen. Man har tagit sitt vanliga recept och adderas sicilianska citroner.
Pink Gin-varianten hade då varit ute på marknaden i 2½ år och globalt fick man iväg nästan 11 miljoner liter under 2019. Lanseringen räknas till den mest lyckade nyutvecklingen av en produkt på flera årtionden. Citronvarianten såldes exklusivt på Amazon inledningsvis innan den rullades ut i butik.
I mars var det dags för Gordon’s White Peach Gin med ”smygande sötaktig smak”. Smaksatt med naturlig persikoarom. Den ska enligt rekommendation serveras i ett glas med iskuber och tonic-vatten. Garnera med en skiva vit persika eller ett basilikablad.
Nu maj är turen kommen till Gordon’s Mediterranean Orange Distilled Gin. Ginet har en ”pikant apelsinsmak” som ackompanjeras av enbär. Kombinationen levererar en ”uppfriskande version av Gordon’s”.
Ginet hälls i 15 cl highballglas fyllt med is och toppas med tonic-vatten. Garnera med en apelsinklyfta och en kvist färsk rosmarin.
Alla nykomlingar tappas på flaska vid 37,5%. Priset ligger kring £17 hemma i UK för en helflaska.