WhiskyTV Varför köper folk en viss produkt före en annan? Och är det så att företagets värderingar påverkar valet? Det undrar familjefirman Gordon & MacPhail som sålt whisky sedan 1890-talet.
Familjen Urquhart-Rankin driver bolaget som gjort sig känt som den mest traditionsrika bland ’independent bottlers’ = alltså företag som köper råsprit från destillerier och lagrar själva för att ge ut whiskyn (oftast) efter väldigt många år på fat.
Gordon & MacPhail har tagit fram fem kortfilmer som försöker svara på frågorna. Vi får en unik bakom-kulisserna-titt på ett av Skottlands mest beryktade whiskyföretagare som i år firar 125-årsjubileum.
Förutom toppcheferna i det egna bolaget har man frågat utomstående tongivande journalister och branschfolk vad som driver konsumenterna och ifall generationers ackumulerade kunskap har något betydelse längre.
Kapitel 3 — Vetenskapen bakom åtra och ha-begär
Vad får något att verka attraktivt, vad får oss att gå igång och vilja ha något. Vad gör att vissa produkter utlöser ett ha-begär, vilka emotionella triggers måste uppfyllas för att vi ska trilla dit…
Se tredje avsnittet i Gordon & MacPhails serie om hur man åstadkommer ”oemotståndliga” whiskyprodukter: