Hållbarhet Beam Suntory satsar 1 miljard USD på hållbarhet. I satsningen ingår både gröna miljö-åtgärder men också sociala frågor. Målet är att bli koldioxid-negativ, att minska vattenanvändningen med 50% och uppnå 100% vattenrening.
500 miljoner USD ska användas i kampanjer för att få konsumenterna att fatta hållbara beslut men också åstadkomma 1 miljon timmar volontär-arbete i syfte att skapa större mångfald, jämlikhet och en känsla av inkluderande inom företaget.
– Att sätta ett positivt avtryck på planeten och vårt sätt att konsumera är inte bära rätt sak att göra utan ett måste för att skapa hållbar företagsamhet i det långa loppet, säger Albert Baladi, VD för Beam Suntory. Vår satsning ”Proof Positive” är inspirerad av Suntorys pågående arbete för ökad hållbarhet.
Beam-koncernen vill ge tillbaka mer till naturen än man tar. Slutmålet är att reducera ”skadlig konsumtion” både för miljön och samhällslivet.
Satsningen är långsiktig och ska skapa långsiktiga förändringar syftande mot 2030 och 2040 då bolaget ska ha halverat sina utsläpp av växthusgaser.
Man vill också plantera mer träd än de man fäller för att göra ekfat. Kommande 10 år ska en halv miljon träd planteras. Då ska också flaskor och förpackningsmaterial vara 100% återvinningsbart.
2030 ska 50% av alla chefer vara kvinnor globalt, och i USA ska 45% av ledande befattningar vara jämnt fördelade utifrån rastillhörighet och etnisk härkomst.