Business Hennessy firar ett magnifikt 2019. Cognacsmärket spränger den magiska gränsen 8 miljoner nioliterslådor! Försäljningsframgångarna ökar vinsten för Louis Vuitton Moët Hennessys vin- och spritdivision med 6% till €1,7 miljarder. Alla regioner har bidragit men för spritdelen går det bäst i USA men även Kina går starkt.
Hennessy kan tacka Afrika och Karibien för att man sprängt drömgränsen. Där säljer flaggskeppen VS, VSOP samt XO väldigt bra. LMVH säger att Hennessy nu är ”världens ledande spritmärke räknat på värde”. Reklamkampanjen Hennessy XO – The Seven Worlds skapad av Ridley Scott är en av de ”mest sedda digitala kampanjerna för lyxindustrin” med över 120 miljoner visningar. Just närvaron på internet har givit cognacsmärket en åtråvärd ”halo-effekt”.
LVMH fortsätter att investera tungt i sin cognac. Under 2019 öppnades sju nya konjakskällare, alltså lagerhus. Och 2017 byggde man ny buteljeringshall för €100 miljoner. Maltwhiskysidan med Glenmorangie Company fortsätter att utvecklas. Firmans tequila Volcán De Mi Terra är på gång i Nordamerika. Sommaren 2017 köpte man också nya whiskeydestilleriet Woodinwille i USA som ifjol släppte en portvinslagrad bourbon.