Nya släpp Systembolagets beställningssortiment är alibit som gör att vi får behålla vårt monopol här i Sverige. EU kan inte hävda att marknaden styrd av en aktör. Vem som helst får nämligen lägga upp en produkt till försäljning som ”ordervara” (vilket är Systembolagets officiell namn på produkttypen).
Men eftersom varan inte står på hyllan kan det bli så att man inte säljer mer än enstaka flaskor. Ingen vet ju om att produkten finns förutom de som lusläser online-listorna med nya släpp. Eller om varumärket har stora följarskaror, som Hernö gin har.
Svenskdestilleriets variant på Pink Gin som lanserades i beställningssortimentet 8 april har orsakat kaos. På rekordtid har produkten kvalat in och hamnar nu på hyllan i 79 butiker. Systembolaget har ett komplicerat rankingsystem som tar hänsyn till efterfrågan och när folk formligen rusar till butikerna för att hämta ut beställda flaskor agerar monopolisten och beställer in stora mängder för att ställa på hyllorna.
Valet av butiker styrs av var efterfrågan enligt systemets algoritmer är som störst. Men klart är att den hamnar i en femtedel av butikståndet, vilket såklart glädjer grundaren Jon Hillgren:
– Att få så stor täckning på så kort tid är mycket ovanligt. Vi är väldigt tacksamma över det näst intill otroliga gensvar vi fått från marknaden på vår Pink Gin. Produkten är ett ställningstagande mot rosafärgade och ofta sötade spritdrycker som felaktigt utger sig för att vara gin. Att vi sticker ut hakan i frågan har skapat ett stort engagemang på en marknad som välkomnar initiativet.

Men en Pink GIn ska ju ändå vara rosa? Jo, men det räcker väl om flaskan är rosa tänkte Hernö som hällt i en äkta destillerad London Dry Gin smaksatt med jordgubbar och rosenblad. Påföljande lansering över förväntan krävde extra insatser första försäljningsdagen.
Efter bara en dryg månad på marknaden lyckas alltså ginet ta en hyllplats. Det är en ovanlig utveckling vid lansering av en ny produkt.
– Sällan har jag sett en ny produkt klättra så snabbt i Systembolagets rankingsystem och på så kort tid få hyllplats i så många butiker, konstaterar Calle Magnusson på Altia som sköter försäljningen av Hernö i Sverige.
Systembolaget sålde slut på den första leveransen av Hernös Pink Gin på några timmar. Altia fick lägga in en expressbeställning och satte in egen personal som körde upp från Stockholm för att hämta mer gin i Dala samma dag.
Men det är som sagt kundernas efterfrågan som styr i vilka butiker produkten finns. De butiker som får ginet på hyllan finns över hela landet men vill man vara säker på att hitta produkten är det i närheten av Härnösand man ska bo, där destilleriet ligger.
– Vi har ett starkt fäste i regionen med människor som följer oss med stort intresse och som känner stolthet över Hernö Gin. Vi känner också ett starkt stöd från engagerade aktieägare och många andra goda ambassadörer i hela landet. Det är en stor ära och värmer i hjärtat, menar Jon Hllgren.
• Hernö Pink BTL Gin 42% | SB-nr 81882, 348 kr
LÄS MER: Pink Gin är fusk-gin ryter Hernö
Hernö Pink Gin & Tonic:
- 5 cl Hernö Pink Gin
- 10 cl Indian Tonic
- jordgubbar
Häll Hernö Pink Gin i ett glas fyllt med is. Toppa med tonic. Garnera med skivade jordgubbar.