Business En regnig februaridag någonstans i Sverige, närmare bestämt i Herrljunga, satt ett gäng idérika kollegor och spånade. Herrljunga-folket konstaterade: ”Cider, saft, shot och must. Ja, drycker det kan vi och idéer finns det gott om men man värna om varumärket och hålla de fritt från nycker och kantbollar… eller?”
Där, och då föddes tanken: ”Tänk om man hade ett varumärke där man kunde labba och leka fritt – skita i allt det där och bara låta produkten ta den plats den förtjänar?” Och så blev det – Spirit of Sweden föddes.
Bakom varumärket Spirit of Sweden finns gedigen kunskap om dryckestillverkning i form av Herrljunga Cider. Men till skillnad från andra varumärken i gruppen är det inte avsändaren, utan produkterna som är det viktiga.
Design, formspråk och ton följer med drycken och målgruppen. Spirit of Sweden står för coola, trendiga drycker i tiden. Med eller utan alkohol.
Med andra ord kommer ingen produkt att vara den andra lik. Marknaden är fri, målgrupper många och drycker oändliga. Trender kommer och går.
Firman designar helt enkelt fritt med fokus på dryckens karaktär och målgruppen den är ämnad för. En produkt kan komma och gå, eller bestå. Det bestämmer marknaden och efterfrågan.
I oktober släpps webbsidan spiritofsweden.com och de första produkterna står redan på lagret i Herrljunga, Ivriga men tålmodigt väntande på att få resa till butik och finna ett hem hos någon…