Nya släpp Producenten Ron Botran i Guatemala ligger i framkant med att erbjuda konsumenter premium-romprodukter. För att återspegla både innovativa och genuina värden på en växande världsmarknad har de gett sin kollektion en ny design under 2020.
Den nya designen går i turkos färg vilket återspeglar vattnet, landskapet och ”den eviga våren” som formar Botran-produkternas ädla droppar. Designen visar även de traditionella värdena och innehåller släktvapnet samt signaturer från Botran-Merino-familjen, vilket understryker ursprunget ”Ron de Guatemala”.
Botran säljs på Systembolaget och restauranger i Sverige via Arcus Sweden.
– Botran är den mest sålda lagrade romen i Guatemala och vi exporterar till 25 olika länder världen över. Med denna nya design och varumärkesimage försäkrar vi oss om att produkterna återspeglar arvet från Guatemala på en växande världsmarknad, säger Iván Valdez, Global Brand Manager Ron Botran.
Romen görs på hög höjd. I destilleriet högt uppe i Guatemalas bergstoppar produceras Botran-romen. Det som utmärker Botran produkterna är råvarorna och kolfiltreringen. Botran använder sig av saften som utvinns ur sockerrören och inte melass som många andra.
Romen lagras på hög höjd vilket gör att mognadsprocessen går långsammare. Det svala lagringklimatet ger en mer smakrik och elegant rom. Botran använder sig av solerasystemet för lagringen inklusive olika typer av fat.
I över sex decennier har Botran skapat rom enligt den guatemalanska traditionen. Botran-familjens kompromisslöshet gällande kvalitet och smak är närvarande i alla steg i processen, från sockerrörsfälten till destillering, fatlagring och buteljering.
• Botran Reserva Blanca 40% | SB-nr 11501, 329 kr
• Botran 15 år Solera Reserva 40% | SB-nr 86831, 429 kr
• Botran 18 år Solera Reserva 40% | SB-nr 55301, 489 kr