fbpx
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
lördag 4 februari 2023
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
  • Login
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
      • Krönikan
    • Nya släpp
      • Systembolaget
      • Travel retail
      • Världen
    • Reviews
      • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast
Inget resultat
Visa allt
The Spirits News
Inget resultat
Visa allt
Hem Nyheter

Ingen sprit till minderåriga, åldersgräns på flaskor på gång

av Henrik Aflodal Esq
19 april 2021


 Hälsa    Det är väl en självklarhet att underåriga inte ska dricka starksprit. Kanske är det därför spritflaskor saknar åldersgräns – att man bör vara minst 18 år för att smaka på innehållet.

De stora spriiföretagen i världen har beslutat sig för att införa detta senast 2024 men redan nu agerar Pernod Ricard, tre år före utsatt tid.

Med på tåget är också Diageo och Brown Forman samt Bacardi och William Grant. Det är organisationen International Alliance for Responsible Drinking (IARD) som driver dessa frågor med tolv av världens största spritföretag i ryggen.

Idén är att addera symboler eller siffror på etiketterna som ”skickar ännu tydligare signaler om att dessa produkter inte är riktade till minderåriga.”

Denna åtgärd syftar till att minska drickandet i unga år och är en av 150 insatser Pernod Ricard gör globalt. Det handlar om att utbilda anställda och partners i frågan, att ifrågasätta och motverka supande bland unga, samt att använda sociala medier för att påverka människor att dricka med måtta.

Utbildningen av den egna personalen har man kommit igång bra med under pandemin då försäljningsinsatser avtagit på grund av lockdown. På hemmamarknaden i Frankrike har man under 2020 lanserat två kampanjer på temat återhållsamhet.

I Frankrike har konsumtionen totalt av öl och spritdrycker fallit med knappt 10% vilket motsvarar 28 miljoner osålda flaskor.

Även Diageo har meddelat att man ska förse sina produkter med uppdaterade hälsoråd vilket inkluderar åldersgräns innan 2021 års utgång.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få dryckestips och info om nya släpp före alla andra. Kostnadsfritt nyhetsbrev fullmatat med inspirationsläsning om ädla destillat. För att du är värd riktigt goda smakupplevelser!

Senaste nytt

23-årig Pappy-whiskey gick för dryga halvmiljonen

Nyheter
fre 5:14

Tequila kör om amerikansk whiskey i USA

Nyheter
tor 12:14

Agitators smakbomb – med en alldeles egen rökighet

Reviews
ons 11:00

Gamla kornsorter skapar nya smaker i skotsk whisky

Nyheter
ons 5:50

Krönikan: Dags att nyktra till?

Krönikan
tis 5:34

Systembolagsnytt Februari 2023

Systembolagsnytt
lör 5:11

Nya Karuizawa gör copycat på originalet

Nyheter
fre 5:51

Så här gör Agitator för att få ut mer smak ur ekfaten

Nyheter
tor 5:56

Fira Irish Coffee-dagen med het favorit!

Drinkar
ons 14:07

John L.S. Grant firar halvsekel på Glenfarclas med 50-åring

Nya släpp
ons 5:57

Om oss

The Spirits News är en nyhetssajt om whisk(e)y, rom, brandy, gin, vodka. Vi bevakar den svenska spritscenen och rapporterar från spritvärlden i stort, senaste nytt och fördjupande features.
Vi berättar om nya släpp på Systembolaget och följer upp med recensioner och stora blindtester. Det allra bästa blir till dryckestips.
Slàinte! Cheers! ¡Salud! Santé! Skål!

Redaktionen

HENRIK AFLODAL
Chefredaktör & test-koordinator
0704-221416, henrik.aflodal@spiritsnews.se
CARL LÖNNDAHL
Analyschef & försäljning
0708-460716, carl.lonndahl@spiritsnews.se
ADRESS
The Spirits News
Eastmansvägen 8A
113 61 Stockholm

Följ oss

Instagram

  • ÄLDST & DYRAST & BÄST — Det slås rekord i bourbonvärlden också. Fast prisnivåerna är inte i närheten av vad folk är beredda att betala för gammal maltwhisky. Men drygt en halvmiljon kronor fick en samlare betala för en 23-årig Pappy Van Winkle i New York nyligen. Efter att budgivningen urartat.

https://spiritsnews.se/rekord-for-23-arig-pappy-whiskey/
  • TRENDER – Amerikanerna köper mer tequila än whiskey. Jo, du läser rätt. Jänkarna spenderar mer pengar på den mexikanska nationaldrycken än sin inhemska whiskey. Bara ledande spritkategori vodka är större men undersökningsföretaget IWSR spår att tequila under 2023 kommer att tjäna in mer dollar än vodkan!

https://spiritsnews.se/tequila-kor-om-whiskey-i-usa/
  • REVIEW – Nya Evidens smakar mycket. Något helt annat än Agitators storsäljare i lättare stil. "Whiskyn har en snyggt rökfärgad smak med diesel-vibe och rökt sidfläsk, och en förtrollande tropisk blommighet," menar Henrik Aflodal. Ett måste-köp för de inbitna fansen med andra ord.

https://spiritsnews.se/agitators-rokiga-smakbomb/
  • Om oss
  • Prenumerera
  • Annonsera
Inget resultat
Visa allt
  • Hem
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Whisky
    • Nyheter
    • Features
    • Krönikan
    • Nya släpp
    • Reviews
    • Blindtestet
  • Rom & Brandy
    • Nyheter
    • Nya släpp
    • Reviews
  • Gin & Vodka
    • Nyheter
    • Nya släpp
  • Cigarr
  • Barliv
    • Nyheter
    • Drinkar
  • SB-nytt
  • Podcast

© 2020 Lönndahl & Aflodal Media.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.