Hälsa Det är väl en självklarhet att underåriga inte ska dricka starksprit. Kanske är det därför spritflaskor saknar åldersgräns – att man bör vara minst 18 år för att smaka på innehållet.
De stora spriiföretagen i världen har beslutat sig för att införa detta senast 2024 men redan nu agerar Pernod Ricard, tre år före utsatt tid.
Med på tåget är också Diageo och Brown Forman samt Bacardi och William Grant. Det är organisationen International Alliance for Responsible Drinking (IARD) som driver dessa frågor med tolv av världens största spritföretag i ryggen.
Idén är att addera symboler eller siffror på etiketterna som ”skickar ännu tydligare signaler om att dessa produkter inte är riktade till minderåriga.”
Denna åtgärd syftar till att minska drickandet i unga år och är en av 150 insatser Pernod Ricard gör globalt. Det handlar om att utbilda anställda och partners i frågan, att ifrågasätta och motverka supande bland unga, samt att använda sociala medier för att påverka människor att dricka med måtta.
Utbildningen av den egna personalen har man kommit igång bra med under pandemin då försäljningsinsatser avtagit på grund av lockdown. På hemmamarknaden i Frankrike har man under 2020 lanserat två kampanjer på temat återhållsamhet.
I Frankrike har konsumtionen totalt av öl och spritdrycker fallit med knappt 10% vilket motsvarar 28 miljoner osålda flaskor.
Även Diageo har meddelat att man ska förse sina produkter med uppdaterade hälsoråd vilket inkluderar åldersgräns innan 2021 års utgång.