Kommer du ihåg filmen ’Lost in Translation’ med Bill Murray där japanska whiskyn Hibiki spelade en biroll. Nu har Suntory ingått ett samarbete med skådespelaren Keanu Reeves och regissören Sofia Coppola i en ny kampanj för att fira den japanska whiskyproducentens 100-årsjubileum. under året släpps också 18-årig singelmalt från både Yamazaki och Hakushu.
Äldst & Dyrast & Bäst Suntory grundades 1923 av Shinjiro Torii som började tillverka whisky på Yamazaki-destilleriet, beläget i utkanten av Kyoto i Japan.
Coppola, regissör för filmen ’Lost in Translation’ som utspelar sig i Tokyo, har skapat Suntory Anniversary Tribute, en kort video som berättar historien bakom den japanska whiskyproducenten.
Videon har kanadensiska skådespelaren Reeves i huvudrollen, som tidigare medverkade i en Suntory Reserve-annons år 1992.
Senare i sommar kommer Reeves att medverka i en serie dokumentära kortfilmer med titeln ”The Nature and Spirit of Japan”, regisserad av Roman Coppola, Sofias bror.
– Jag är hedrad över att samarbeta med Suntory Whisky igen 30 år efter vår Suntory Reserve-kampanj, säger Keanu Reeves. Jag är ett stor fan av japansk whisky, så det är väldigt speciellt att bidra till firandet av denna milstolpe.
– Min beundran sträcker sig bortom smakerna. Det är det utsökta japanska hantverket och fokuseringen på varje detalj som gör Suntory Whisky så speciell. Som skådespelare förfinar jag mitt eget hantverk. Då det är en spännande upplevelse att dela den här processen i en dokumentärserie.
Serien kommer att utforska den japanska whisky-kulturen inspirerad av ”wa” (att leva i harmoni med naturen). Samt det japanska hantverket (monozukuri) och det japanska sättet att vara värd (omotenashi).
– Som pionjär inom japansk whisky har House of Suntory spelat en betydande roll i att forma whiskykulturen och utveckla makandet av japansk whisky under det senaste århundradet, säger Jon Potter, VD för House of Suntory.
– För att markera denna historiska milstolpe är det meningsfullt att samarbeta med Sofia och Keanu, som är fans av vår whisky. Från femte generationens chefsblender Shinji Fukuyos ypperliga blends till Sofia och Keanus unika filmiska skapelser har denna hyllning överträffat alla förväntningar vi hade inför firandet av 100-årsjubiléet.
Suntorys 17-åriga prestigeblend Hibiki var whiskyn som spelade en viktig biroll i filmen ’Lost in Translation’ från 2003, där skådespelaren Bill Murray frontade en annons för whiskyn i en scen.
Suntory kommer under året att släppa flera begränsade upplagor av whisky för att fira sitt hundraårsjubileum. Det whiskyfolket ser fram emot mest är åtråvärd singelmaltwhisky som en 18-årig Yamazaki lagrad på japansk inhemsl mizunar-ek plus en rökig 18-årig Hakushu.
De 12-åriga flaggskeppsutgåvorna av maltdestillerierna förses med uppdaterade jubileumsetiketter och ges ut i begränsade upplagor för samlare.
– Hakushu och Yamazaki är gåvor från Suntorys historia som gått i arv genom generationer, menar chefsblenders Shinji Fukuyo. Det är passande att släppa begränsade upplagor som en del av denna otroliga milstolpe, eftersom de representerar vår oförtröttliga strävan efter kvalitet och symboliserar vårt löfte att föra vår filosofi vidare under de kommande 100 åren och ännu längre.
Suntory förknippas med whiskysorter som Yamazaki, Hakushu, Chita, Kakubin, Hibiki, Toki och Ao. Samt numera även Roku Gin och Haku Vodka.
Suntory har investerat 10 miljarder JPY (768 miljoner SEK) i sina destillerier Yamazaki och Hakushu för att fira företagets 100-årsjubileum. Destillerierna är för närvarande stängda för renovering och förväntas öppna igen till hösten.
Keanu Reeves gör reklam för Suntory 1992 (reklamfilmen börjar efter 27 sek):