Business Hann du köpa en flaska Judas Priest-rom? De brittiska hårdrockarna slog sig ihop med konceptbolaget Brands For Fans och gav ut en mörk kryddad rom exklusivt på den svenska marknaden (där hårdrock fortfarande är aktuellt). Flaskan släpptes på Systembolaget i beställningssortimentet och sålde slut på bara några dagar. Och då talar vi om 5000 flaskor, hur är det möjligt?
– Vi är smått chockade över hur snabbt tomen sålde slut! Vi har fått massor av mejl från hela världen kring denna lansering så vi får absolut ta oss en funderare och ett snack med bandet om vi skall göra en batch till, säger Sari Wilholm på Brands For Fans.
I ett officiellt uttalande från bandet inför släppet sa man: ”Vi är väldigt exalterade över att ge ut Judas Priest Spiced Rum. Komplexiteten och mångsidigheten hos drycken går hand i hand med den musik vi gjort de senaste 50 åren. This is a rum with a touch of evil…”
Romen smakar arrak, vanilj, bränt socker och russin och är enligt Brands For Fans både lättdrucken och mild. Inte så farlig som hårdrockarna själva menar alltså.
Judas Priest är ett av hårdrockens mest inflytelserika namn. Trots alla år i branschen har man behållit greppet om publiken. De lyckas vara lika relevanta i dag som någonsin tidigare, vilket är en bedrift med tanke på att gruppen bildades redan 1969.
Men bandet är inte först med att ge ut sprit. Andra rockband som Metallica, Motörhead och ROlling Stones har egna whiskymärken. Och Bob Dylan har ju byggt ett bourbondestilleri i en gammal kyrka i Nashville, komplett med konsertlokal.
I Sverige har Thåström gett namn åt en konjak, Plura Jonsson har sin akvavit och heavy metal-bandet Hammarfall har lanserat både vodka och whisky.
Judas Priest Spiced Rum 37,5% kostade 349 kr för 50 cl och lanserades i beställningssortimentet på Systembolaget 23 oktober.