
Business Lilla Kilchoman på Islay ska bli större! I alla fall sälja mer whisky. 22,5 miljoner pund ska boosta destilleriets expansionsplaner. Ett lån på motsvarande 280 miljoner kronor tas upp i Barclays Bank.
Pengarna ska användas till att bygga ut kapaciteten men framförallt öka exporten och göra varumärket mer känt på fjärran marknader.
Barclays har visat aktivt intresse för skotska destillerier genom att låna ut £5,5m till Glasgow Distillery år 2020. Dessförinnan år 2019 investerade man £25m i Isle of Arran Distillers i samband med att Lagg-destilleriet etablerades på södra delen av ön.
Den senaste satsningen är ett exempel hur banken ”tillhandahåler finansiell support till en av Skottlands viktigaste branscher.”
Kilchoman ska öka sin produktion med +40% inom de närmaste 12 månaderna och har redan påbörjat bygget av ytterligare ett lagerhus. Sedan utbyggnaden av destilleriet år 2019 kan man maximalt producera upp till en halv miljon liter per år. Extra personal har också anställts för att matcha efterfrågan på whiskyn.
För Islays 3200 invånare är destilleriet en viktig arbetsgivare med 40 personer anställda. Kilchoman är rököns enda gårdsdestilleri med säte på Rockside Farm som förfogar över 2000 tunnland mark.
Stället grundades 2005 av Anthony Wills. Den första tunnan lades ner i slutet av det året. Idag spelar sönerna George, James och Peter viktiga roller på marknads- och försäljningssidan medan frun Kathy sköter besökscentrat.
Destilleriet omsatte under 2020 ungefär £7m. Med den pågående utbyggnaden i hamn kan destilleriet lagra upp till 1000 whiskytunnor vilket gör att man har beredskap utöka sin export kommande år.
Just nu finns varumärket i 50-talet länder. De största marknaderna är Frankrike, Tyskland, USA och Kina. Driftskostnaderna för ett destilleri är stora, påtalar VD Islay Heads:
– Att fylla tusentals barrels och vänta i flera år på att whiskyn ska mogna är kostsamt. Den nya investeringen gör att vi kan stärka kärnverksamheten att koka whisky och dessutom expandera vår lagerkapacitet.
Det är framförallt i Frankrike och i USA man vill växa de närmaste åren:
– För oss handlar det om att kunna erbjuda bra paket och bygga långsiktiga relationer lokalt med importörer.