DIAGEO ANVÄNDER VARUMÄRKET Lagavulin för att ge Black Lives Matter-rörelsen en boost. Bolaget startar en fond på 20 miljoner USD som ska hjälpa svarta och deras företag efter sviterna av corona-pandemin.
Som de flesta börjar förstå kommer de ekonomiska konsekvenserna av att stänga ner hela samhällen påverka väldigt många fler människor än de som drabbats av själva sjukdomen.
Beskedet har mötts av blandade reaktioner. Merparten applåderar initiativet men oroväckande många har i sociala medier uttryckt irritation. Spritbolag ska inte ”engagera sig politiskt”; ”destillerier ska ägna sig åt att göra sprit, inte prata om saker man inte förstår.”
En person meddelar att ”detta blir min sista Lagavulin, lycka till med politiken”, vilket ju om något är ett politiskt ställningstagande som i sammanhanget också luktar rasism.
De som klagar har inte fattat någonting. För det finns en märkvärdigt positiv anda och energi i spritbranschen som är synnerligen inspirerande. Jag vet eftersom jag som journalist i decennier vistats här. Alkohol är i grunden en glädjespridare. De positiva effekterna överstiger vida de negativa.
Och att jobba med starka varumärken som Lagavulin med miljoner dedikerade anhängare varav en stor del faktiskt avgudar whiskyn skapar möjligheter. Visst går spritbusiness ut på att tjäna pengar men varför inte göra det med ett leende.
Denna glädje smittar alla som kommer i kontakt med en maltwhisky som Lagavulin. Det lyser ur ögonen på folk som är med på whiskyprovningar. Smakerna ruskar om och de positiva upplevelserna rotar sig i smakminnet.
Kvalitetssprit har liknande påverkan som religiös väckelse. Det är lätt att ryckas med och berusas och inleda en livslång kärlek till en spritdryck och dess sammanhang med likasinnade.
Fördelen med att ha globala varumärken som Diageo har är att de ekonomiska musklerna är kraftfulla. 190 milj kr är i sammanhanget inte mycket men mer än majoriteten privata initiativ.
Och att rikta pengarna mot en utsatt minoritetsgrupp är smart. Bara de mest illvilliga rasisterna kan hävda att svarta inte särbehandlas negativt i vita majoritetssamhällen.
Man kan tycka att privata företag ska hålla sig ifrån politik och inte ta ställning i känsliga frågor. Men diskriminering är inte politik. Det handlar om mänskliga rättigheter att få leva sitt liv på samma villkor som alla andra oavsett hudfärg, religion eller kön. Black Lives Matter precis som White Lives Matter. Heja på Diageo – en rökig skål i whisky utbringas!
DIAGEO: “We at Lagavulin stand with the Black community and those in all corners of the globe who are making their voices heard to combat racism. We believe in a more equitable future and pledge to become better allies and advocates to reach that goal. As part of this commitment, Lagavulin and the Diageo family of brands have created a $20 Million Community Fund to address the disproportionate social and economic impact of COVID-19 on Black communities and businesses. We recognize that our work cannot and should not stop there and that change requires lifelong action and accountability. Black Lives Matter.”