Redesign Auchentoshan byter skepnad. Man vill kapitalisera på närheten till Skottlands största stad Glasgow. En mer urban look ska tilltala en yngre publik, den så kallade millennium-generationen som nu är i 20-årsåldern. De tre ”affordable”-utgåvorna i standardlinjen får nytt utseende, alltså 12-åringen, Three Wood samt American Oak. Målet att uppmuntra unga att ”dela, mixa och dricka Auchentoshan tillsammans.”
Skiftet i marknadsföring har skett över rätt lång tid. Då Morrison Bowmore togs över 2014 av Jim Beam och Suntory lades strategin om. De senaste åren har i stort sett alla marknadsaktiviteter riktats mot barlivet och krogbranschen. Distilled Different heter drink-kampanjen som sätter fokus på hur väl låglandsmalten fungerar i cocktails.
Och cocktail-tävlingen New Malt Order som startade 2017 är det mest synliga resultatet av kursändringen. De 12 mest innovativa drinkblandarna som vann fick sedan i uppdrag att ta fram världens första Bartender’s Malt. Utgåvan består av sprit från fem olika decennier. Amerikansk bourbonek mixas med spansk sherry-dito och tysk vinek. Styrkan är 47% för att slå igenom i långa drinkar också.
– Vi vill bort från stereotyperna som förknippas med varumärket Auchentoshan, de gamla maltdrickarna. Vår singelmalt funkar fint i cocktail vilket en ny generation är mer intresserad av. En mer urban look kommer att ge oss extra draghjälp i föryngringen av kundbasen, säger Eileen Livingston från Beam Suntory.