Business Mackmyras kvartalsrapport för Q3 2019 visar att nettoomsättningen ökat med 17% jämfört med samma kvartal föregående år även om tillväxten på 7% bromsat in något jämfört med föregående års 8%. Resultatet efter skatt för juli-september landade på -5,5 MSEK, en förbättring från föregående års -8,3 MSEK.
Kassaflödet för kvartalet (-10,6 MSEK) är svagare än föregående år (-6,5 MSEK) vilket också gör att kassaflödet för januari-september (-18,3 MSEK) är svagare än föregående år (-15,4 MSEK). Anledningen till det svaga kassaflödet är enligt rapporten:
”Orsakerna till det svaga kassaflödet var mestadels historiska eftersom en del av de medel som kom in från emissionen bl.a. användes till att återbetala kortfristiga skulder i form av tillfälliga bygglån samt förfallna leverantörsskulder. Dessutom påverkades kassaflödet av den ökande destilleringen under kvartalets senare del.”
Ljuspunkten i rapporten är framförallt de prioriterade exportmarknaderna (Storbritannien, Tyskland och Frankrike) som visar större omsättning än Systembolaget. Det är inte bara whiskyn som växer utan även ginet som hade en explosionsartat utveckling under Q3 med en tillväxt på 50% på exportmarknaden.
”Försäljningen i Tyskland, Storbritannien och Frankrike växte med cirka 100% från föregående år och överträffar försäljningen på Systembolaget trots att även Systembolaget hade en liten tillväxt. Detta är väldigt glädjande.”
-Magnus Dandanell, VD
Bland höjdpunkterna under kvartalet märks speciellt utgåvan ”Intelligens” som är resultatet av ett samarbete mellan Mackmyra, Microsoft och Fourkind. Mackmyra har försett Fourkind med rådata i form av 75 olika whiskyrecept som genom åren byggts upp med hjälp av Mackmyras ambassadörer och sedan kompletterat detta med kundomdömen, recensioner, ratings, medaljer, utvärderingar och betyg.
Den fullständiga rapporten finns att läsa här.