Business Mackmyras grundare Magnus Dandanell kliver av som VD efter 21 år. Efterträdare bli Johan Larsson som tar över 4 maj. Styrelseordförande Carl Klingberg menar att ett nytt ledarskap krävs när bolaget går in i ett nytt skede med kraftigt ökad exportförsäljning:
– En viktig milstolpe passerades 2019 när Mackmyras försäljning i Europa för första gången översteg volymen på Systembolaget i Sverige. Potentialen är väldigt hög, bara de tre mest prioriterade marknaderna Tyskland, Storbritannien och Frankrike är tillsammans cirka 40 gånger större än den svenska. I Johan har styrelsen hittat en person med dokumenterad erfarenhet från att under lönsamhet leda entreprenörsbolag genom internationella tillväxtfaser.
Johan Larsson har haft flera seniora uppdrag i ägarledda bolag. Han började sin karriär som CFO för modeföretaget Peak Performance och var med om en internationell expansion som fick bolagets omsättning att öka från 300 MSEK till 1 MDSEK under lönsamhet. Därefter har han arbetat som COO och CEO för flera entreprenörsbolag såsom WeSC, Whyred och Mini Rodini.
– Hela mitt yrkesliv har jag arbetat med internationalisering av starka konsumentvarumärken, säger Johan Larsson. Jag har därför med fascination följt Mackmyra under många år, både som aktieägare och som fatägare. Det som Magnus och teamet har åstadkommit är imponerande och jag känner mig både förväntansfull och inspirerad över att få ta över stafettpinnen som VD och leda Sveriges främsta craft spirit-bolag in i nästa tillväxtfas.
Magnus Dandanell kommer fortsätta att arbeta för Mackmyra i rollen som affärsutvecklare, bl.a. med fokus på etablering av nya exportmarknader och utveckling av digitala distributionskanaler.
– Det är med en stolthet och trygghet som jag efter drygt två decennier kan lämna över rodret till en driven ledare som Johan. Med hans styrkor och kompetenser kommer Mackmyra kunna utvecklas vidare till att nå sin fulla potential. Jag gläds också över att nu istället kunna fokusera på Mackmyras affärsutveckling, speciellt mot bakgrund av de stora förändringar som den globala alkoholbranschen genomgår både vad gäller konsumtionsmönster och framväxten av webbaserad försäljning.