Cocktail-trender När folk besöker en bar beställer man vanligen en Old Fashioned på bourbon eller rye whiskey. Men när det mixas hemma är det andra cocktails som toppar listan. I alla fall om man får tro sökmotorn Google.
Det har aldrig letats efter cocktail-recept så mycket som under pandemin. Frågan ”hur gör man en cocktail” formulerad på olika språk har fått sökmotorn att jobba hårdare än någonsin. Datan indikerar exempelvis att britterna suttit hemma och mixat drinkar till en värde av 624 miljoner pund.
“Över en halv miljon googlingar i månaden får MARGARITA som är etta i 30 av 115 länder!”
Det recept som googlas allra mest frekvent är Margarita, den klassiska tequila-drinken som ofta står färdigblandad på bulk i amerikanska hem! Mestadels mexicansk agave-sprit smaksätts med triple sec-likör och lime-juice. kanske viktigast av allt är den saltbestänkta glaskanten!
Statistiken har tagits fram av mixer-firman Funkin som sammanställt google-sökningar från hela världen. 115 länders hemma-mixares undringar ingår i materialet. Margaritan toppar söklistorna i 30 länder med i snitt 546 280 sökningar per månad globalt.
Den är etta i den anglikanska världen med USA, Canada, UK, Australien. Men också Mexico och Brasilien. I Europa är den vinnare i Tyskland, Frankrike och Spanien.
“Det är MOJITO svenskarna letar recept på.”
Tvåa är Mojito som är rom-baserad. Moddla myntablad i glaset och toppa upp med sockerlag, Läskande värre! Den kubanska drinken toppar sökningarna i 26 länder med 302 840 hittar per månad. Det är Mojito svenskarna letar recept på ihop med övriga nordbor. Plus Polen, Italien och forna Jugoslavien samt Thailand.
Har du stött på Pornstar Martini någon gång? Ryssar, indier/pakistanier är som besatta av denna vodka-drink som också är populär i södra Afrika och på Filippinerna.
Vaniljvodka med passionsfruktspuré som serveras med ett shot-glas prosecco vid sidan av. 141 730 sökningar och etta i 18 länder.
Sangria får vi inte glömma bort. Den spanska solsemester-klassikern med rödvinsbas går hem i lite udda länder som Egypten, Tunisien. Madagaskar, Kazakstan och Nicaragua. Hela 160 480 sökningar får tröstsläckaren!
Piña Colada är en rom-drink med kokos, ananas och lime. En blandning som är ofrånkomlig i varmare klimat. Mycket riktigt är coladan en hit på Costa Rica och Jamaica men också i Tjeckien och Slovakien.
Drinken toppar söklistorna i sex länder och samlar ihop otroliga 199 640 sökningar vilket kan bero på att den innehåller rätt många ingredienser. Man måste tydligen kolla receptet varje gång den ska blandas.
“Sydamerikanerna är helt tokiga i vodka-drinken MOSCOW MULE!”
Brassarna och chilenarna hänger sig konstigt nog åt vodka-drinkar numera. De är helt tokiga i Moscow Mule som involverar vodka, lime och ginger beer. 162 130 sökningar får drinken som alltså blivit en hit i folkrika Sydamerika.
Hur går det för klassiker som Daiquiri? Den perfekta romdrinken med sötad limejuice. De 42 340 sökningarna kommer förutsägbart från Haiti och El Salvador men också Marocko.
Drinksökandet har en sak gemensamt = alltsammans är gjort på vit sprit. Man kan förmoda att majoriteten av de som letar inspiration inte är några rutinerade cocktail-rävar utan bara vill ha något fräscht och fruktig i glaset.
Vilket förklarar att whiskydrinkar som en vanlig sour eller Manhattan och Old Fashioned lyser med sin frånvaro. De passar bättre i en schysst hotellbar i en världsmetropol som New York eller Paris. Dessutom tillblandad av en yrkesperson med skills och finess.
“Get Into the Angola Groove and have some SIDECAR Tonight!”
Men i Angola dricker man med klass. Där blandas Sidecars på cognac. Där är man helt galna i brandy som rusar försäljningsmässigt. Till 2025 förväntas segmentet omsätta 657 miljoner USD med en årlig tillväxt på +12%.
Angolanerna söker efter Sidecar-recept 21 470 gånger i månaden. För den som inte provar en Sidecar kan vi på The Spirits News intyga att drinken är deliciös med cognac i centrum ackompanjerad av lite citronjos och triple sec-likör. Get Into the Angola Groove and have some Sidecar Tonight!