
Spritnyheter i medierna The Spirits News ambition är att vara ledande nyhetsmedia när det gäller spritdrycker. Det är därför glädjande att vårt idoga nyhetsarbete plockas upp av riksmedier.
Macallans världsrekord-flaska i Fine & Rare-serien som gick för £1,45m (18m skr) på Sotheby’s drog till sig Svenska Dagbladets uppmärksamhet (störst i landet på affärsnyheter). Någon timme efter att The Spirits News publicerat nyheten dök den upp på SvD.se och idag trycktes den i Näringslivsbilagan.
Redaktören på P4 Extra på Sveriges Radio ögnar såklart igenom morgontidningarna på jakt efter uppslag till eftermiddagsshowen. Vid 10-tiden i måndags ringde telefonen på redaktionen.
Och så hamnade rekordnyheten i riksradion som sista inslag i P4 Extra där Titti Schultz gjorde en kortintervju med The Spirits News chefredaktör Henrik Aflodal: ”Kommer någon att öppna och smaka 18 miljonersflaskan?” undrade programledaren.
Henrik Aflodal genmälde: ”Den här personen är förmodligen samlare som har nästan alla flaskor i serien Fine & Rare, det här var den sista lilla pusselbiten, och då får det kosta precis vad som helst. Den kommer nog aldrig att öppnas”.
Titti Schultz fortsätter: ”Fd destillerichef David Robertson som provat säger att den är fantastiskt smarrig men han har smakat bättre, det måste kännas snopet för den som la 18 miljoner.”
Henrik Aflodal håller med: ”Visst är det så. Jag har också druckit den här sortens whisky, världens äldsta som var 70 år. Det som hände där för mig var nästa ingenting i början, sedan kickade lite citrusfrukt igång, och kryddor från ekfatet. Men smaken försvann nästan helt i avslutet, en gräddig fetma var allt som återstod. Den var good, jag håller med David Robertson, men jag har ju druckit bättre.” Lyssna på inslaget:
Så går det till i mediebranschen en helt vanlig nyhetsmåndag. Ett smickrande erkännande för vår seriösa approach, framhåller chefredaktör Henrik Aflodal:
– Vi jobbar ju med nyhetsjournalistik här på The Spirits News vilket är rätt ovanligt i rapporteringen kring spritdrycker även internationellt. När det handlar om lifestyle-orienterade ämnen som destillerade drycker är medgångsskriverier enklare att ägna sig åt. Men vi tror att folk uppskattar substans och tillochmed saklig kritik. Alltså kvalitetsjournalistik och inte bara håll-med-texter som är vanligt inom bloggosfären.