
Äldst & Dyrast & Bäst NTF-vägen sveper över världen. Alltså digital konst där man köper den unika blockkedjekoden som genererar bilden.
Ett av de dyraste konstverken av en nu levande konstnär är Mike “Beeple” Winkelmanns kollage av 5000 digitala tavlor som Christie’s klubbade för 69,3 miljoner USD. Mest kända motivet är ap-gänget i samlingen ”Bored Ape Yacht Club” som gick för 24,4 miljoner USD.
Det var bara en tidsfråga innan dryckesbranschen skulle hänga på. Först ut med NFT-cognac är Hennessy. Konjakshuset ägs av LVMH som uttyds Louis Vuitton Môet Hennessy, ett lyxkonglomerat som vill synas på estraderna.
Flaskan som avbildas med en NFT-blockkedja är Hennessy 8 utgiven 2017. En blend av destillat från varje generation av Cellar Masters huset haft.
Två konstverk säljs för 70,47 ethereum styck, motsvarande 2,1 miljoner kronor. Det handlar om den första och sista flaskan i den begränsade upplagan om 250 buteljer.
– Hennessy är känd både för sin innovativa förmåga och att ackumulativ kunskap förs vidare från generation till generation via firmans blenders. Det är en ära att få skapa en NFT-avbild av flaskan, säger Dov Falic, VD för Block Bar som skapat konstverket.
Köparen äger rätten till den kryptografiska koden och får självfallet med sig flaska nr 1 alternativt nr 250 på köpet! Den fysiska flaskan står i ett träkabinett gjort i 25 ekstavslager designat av konstnären Arik Levy. Vätskan ryms i en kristallkaraff munblåst av Baccarat.