Business Romhuset Flor de Caña får ny ambassadör här i Sverige. Raul Nunez tillträder tjänsten som Brand Associate. Importör av det nicaraguanska rommärket är Berntson W&S som är ett väletablerat familjeföretag sedan 1954 med kontor i Stockholm och Malmö. Berntson ska tillsammans med Flor de Caña satsa på att utveckla och etablera sig på den svenska marknaden.
Raul Nunez har till en stor del av sitt yrkesverksamma liv arbetat som bartender. Några av barerna är American Bar Haymarket, American Table Clarion Sign. Men framförallt var han en av medgrundarna till Sju Flaskor i Uppsala.
– Vi är mycket glada över att en erfaren och välrenommerad bartender med en stor spritkunskap har valt att gå med i denna viktiga expansion av Flor de Caña i Sverige, säger VD Eric Berntson.
Ambassadör Raul Nunez uppmanar romintresserade att ta kontakt med honom för att boka in provningar och föreläsningar:
– Jag ser fram emot den nya positionen och ser fram emot att få träffa romfolk i barer, mässor, klubbar och kanske till och med digitalt, säger Raul Nunez.
Flor de Caña var ett av de första globala spritmärkena som fick Fair Trade-märkning. För varje flaska som säljs världen över får de 1000 anställda en summa som de kan investera i samhällsnyttiga företag. Det handlar om allt från hälsokliniker och skolor med stipendiefonder till lokala miljöprojekt.
Rommen görs på melass från ekologiskt odlade sockerrör från deras egna plantage som ligger intill den aktiva vulkanen San Cristóbal i Nicaragua. I romvärlden är sötning vanligt, men Flor de Caña har inget tillsatt socker alls.