Nya destillerier Den lilla staden Karuizawa i de sydjapanska alperna har drabbats av whiskyfeber. Två destillerier slåss om uppmärksamheten. För alla som kan japansk whisky är stadens namn förknippat med ett av whiskyhistoriens mest firade märken.
Karuizawa var det nedlagda destilleriet vars whisky på 00-talet fick ikonstatus som Japans motsvarighet till Port Ellen från Skottland.
I destilleriet från 1955 vid foten av vulkanen Asama kokades rökig maltwhisky fram till åtminstone 1995. Whiskyn härifrån är nu i stort sett urdrucken. De sista flaskorna slår världsrekord i pris.
Häromdan berättade vi om ett storslaget Kariuzawa-projekt som siktar på att göra en mer lättillgänglig whiskystil än originalet. På sikt vill man volymmässigt placera sig topp-3 i Japan.
Bakom det projektet står affärsmannen Koji Shimaoka tillsammans med master blender Ian Chang från taiwanesiska Kavalan. Whiskyn kan dock inte säljas under det kända namnet utan ska marknadsföras under varumärket Komoro.
Karuizawa Whisky Company som äger varumärket kommer att sälja sin whisky som KARUIZAWA. Partner i detta mycket småskaliga projekt är online-handlaren Dekantā.
Det nya destilleriet är ute efter att kopiera den sulfuranstrukna stilen från Karuizawa Distillery som la ner 2000. Lagring ska dessutom ske uteslutande på stora sherry butts, precis som originalet.
Fabriken kommer dock att vara modern och ligger mitt i staden. Den första mäsken sattes i slutet av 2022. Och de första flaskorna beräknas kunna släppas efter 10 års lagring kring 2033/34.
Man ska även satsa stort på att göra events och hålla provningar i sina lokaler. Förhandsbeställningar på hela fat administreras av Dekantā som även kommer att göra affärer med utlänningar.
– Det här samarbetet kommer att ta japansk whisky till nästa nivå, meddelar Liam Hiller, som är chef för digital media på Dekantā. Via oss kommer fansen att komma över den åtråvärda Karuizawa-vätskan som ska göras efter exakt samma specifikationer som originalet.
För att säkerställa att spriten håller samma kvalitet har man anlitat Osami Uschibori och Yoshiyuki Nakazato som master distillers. Båda jobbade på originaldestilleriet under 1990-talet.
Pannorna är visserligen högre och större än i det gamla destilleriet och lutning av lyne-armen är inte lika brant men man tror sig ändå kunna få till en liknande spritkvalitet.
Kornmixen är densamma som de sista åren – Japan, Skottland, Belgien, Australien. Man ska även odla sitt eget korn på åkrarna utanför destilleriet. Så andelen japansk säd kommer att öka successivt.
Enligt plan ska endast 250 sherry butts årligen i uppstarten och inget släpps förrän det lagrats i minst 10 år, lovar Dekantās VD Makiyo Masa:
– Jag är så stolt över att ha fått till ett partnerskap med destillatörer jag respekterar så mycket. Tillsammans ska vi slå vakt om den enastående tradition som varumärket Karuizawa rymmer.
Destilleriets ägare Shigeru Toksuka ser fram emot att få leverera högklassig whisky till Dekantās kunder i många år framöver.
Underförstått kommer den framtida Karuizawa-whiskyn bli rätt dyr, med tanke på de små volymerna. Och på 2030-talet när det är dags för första släppet är definitivt all gammal Karuizawa-whisky slut.