
Auktion Samarbetet mellan Systembolagets Dryckesauktioner och auktionshuset Bukowskis inleddes 2017 och i april gick den 50:e gemensamma auktionen av stapeln. Den allra första dryckesauktionen på svensk mark arrangerades 2004.
Under 2017 omsatte dryckesauktioner 42 miljoner kr. Sedan dess har omsättningen ökat med +20 procent per år och 2022 var den uppe i 97,5 miljoner kronor. Under dessa år har kännedom och intresse ökat markant, såväl i Sverige som internationellt, menar Systembolagets VD Ann Carlsson Meyer:
– Systembolaget är bra på kundmötet vilket vi är stolta över. Det får vi bevis på genom bland annat höga siffror i Nöjd Kund Index och olika utmärkelser. Det är viktigt för oss att ständigt jobba för att utveckla mötet med kund. Vi ska finnas där våra kunder är och vi vet att det finns ett ökat intresse för dryckesauktioner.
För många auktionsköpare ger dryckesauktionen en unik möjlighet att finna äldre årgångar. Kategorier som utmärkt sig på den svenska marknaden de senaste åren märks den stora andelen skotsk maltwhisky, champagne samt italienska röda viner.
Även intresset för röd Bourgogne står sig starkt, en kategori där priserna på den svenska andrahandsmarknaden närmat sig internationella nivåer.
– Systembolaget dryckesauktioner har varit en väldigt uppskattad samarbetspartner sedan Bukowskis tog vid 2017. Att vi nu får presentera vår 50:e gemensamma dryckesauktion inför en målgrupp i både Sverige och internationellt är väldigt roligt, avslutar Bukowskis VD Louise Arén.
Nästa dryckesauktion äger rum 8-10 maj, katalogen publicerades 28 april.