WhiskyTV Varför köper folk en viss produkt före en annan? Och är det så att företagets värderingar påverkar valet? Det undrar familjefirman Gordon & MacPhail som sålt whisky sedan 1890-talet.
Familjen Urquhart-Rankin driver bolaget som gjort sig känt som den mest traditionsrika bland ’independent bottlers’ = alltså företag som köper råsprit från destillerier och lagrar själva för att ge ut whiskyn (oftast) efter väldigt många år på fat.
Gordon & MacPhail har tagit fram fem kortfilmer som försöker svara på frågorna. Vi får en unik bakom-kulisserna-titt på ett av Skottlands mest beryktade whiskyföretagare som i år firar 125-årsjubileum.
Förutom toppcheferna i det egna bolaget har man frågat utomstående tongivande journalister och branschfolk vad som driver konsumenterna och ifall generationers ackumulerade kunskap har något betydelse längre.
Kapitel 4 — Att ligga på topp i över 100 år
I 125 år har Gordon & MacPhail drivits av en obändig övertygelse – att skapa maltwhiskys av exceptionell kvalitet. Hur man hållit liv i lågan genom åren? Hur har ackumulerad kunskap och erfarenhet förts vidare via fyra generationsväxlingar?
Se fjärde avsnittet i Gordon & MacPhails serie om hur kontinuitet och uthålliga visioner kan få ett företag att blomstra och följa med sin tid i över hundra år: