Det finns pengar att tjäna på att sälja färdigblandad grogg. Umida rapporterar att man vunnit en upphandling på Systembolaget värd 6 miljoner kr. Det handlar om cocktail på 25 cl-burk i form av Piña colada. Den kommer under 2023 att stå på hyllan i drivor och som liknande produkter sälja sig själv. En skön sits för den som får jackpot på vår speciella monopolmarknad.
Nya släpp Systembolaget har precis inlett upphandlingarna för det första lanseringsfönstret 2023. Vid detta fönster utvärderades produkter som lanseras den första mars och Systembolaget sökte bland annat efter en ekologisk och hållbar blanddryck med smaksättning av valfri drink.
Umida offererade en blanddryck inspirerad av den klassiska drinken Piña colada vilken utsågs som ensam vinnare när Systembolaget genomfört sina blindprovningar. Totalt medverkade 48 produkter vid blindprovningen.
Den garanterade distributionen av Umidas Piña colada uppgår till 373 butiker med en garanterad listningstid på 12 månader.
Systembolagets estimat gällande försäljningen ger Umida en nettoomsättning efter alkoholskatt om ca 6 miljoner kr under 2023. Om produkten tar för sig i den tuffa konkurrensen på hyllan finns möjlighet till fortsatt distribution även efter 1:a mars 2024.
Segmentet blanddrycker har fortsatt att visa tillväxt både i Sverige och internationellt de senaste åren. Blanddrycker är ett av få segment som fortfarande visar volymtillväxt i Sverige, +4% under 2022 när hela Systembolaget hittills minskat i volym med -4%.
– Det är starkt att vi kan fylla på portföljen med ännu en attraktiv blanddryck via en offertvinst i mycket tuff konkurrens, säger Filip Lundquist, VD för Umida. Detta är vår tredje offertvinst i segmentet blanddryck på bara 1,5 år vilket är extremt starkt.
Sedan tidigare står ELIN Päron Spritz och Joluca Rom & Cola på Systembolagets hyllor. Umidas nya Piña colada kommer ha en lägre prispunkt jämfört med tidigare blanddrycker. Priset på hyllan blir 15:90 kr exklusive pant, meddelar Filip Lundquist:
– Priset är viktigt eftersom konsumenterna är mer priskänsliga nu. Vi kommer att återkomma gällande vilket varumärke produkten får och kommer naturligtvis jobba stenhårt för att den skall ta en permanent plats på Systembolagets hyllor efter den initiala listningsperioden samt även kunna exporteras till ett internationella marknader.