DET HAR LÄNGE pratats om ett genombrott för lagrad rom. Men förändringar sker stegvis och kanske är det så att romen redan haft sitt genombrott. Sveriges meste romexpert Duane Dove har pushat för kvalitetsrom i över 20 år och fått se en fenomenal utveckling av romscenen här i landet.
Från hans egen restaurang Sjögräs som hade 100% fokus på rom bakom baren, men var ensam i sitt slag, till en mångfald av krogar som experimenterar med rom.
– Vi har lämnat rom och cola bakom oss, säger Duane Dove nöjt. Bara det senaste året har jag haft romprovningar för ett 20-tal whiskysällskap. Intresset ökar hela tiden.
Svenskarna köpte ifjol 742 477 liter lagrad rom på Systembolaget. Fjorton rommärken står för 90% av försäljningen. Den svenska romkonsumenten i gemen är alltså ett vanedjur. Man tar inga risker utan plockar ner samma flaska i varukorgen. Men hallå, vi har ju prestige-hus som Diplomático och Plantation med ett brett utbud av ”finrom”. Jojo, betänk att det var betydligt värre förr!
Både volym och utbud har exploderat de senaste 10 åren. Idag köper svensken nästan tre gånger mer än 2009 års 272 759 liter. Då fanns 114 märken, idag har vi 422 romsorter att välja emellan – nära det fyrdubbla! Bredden var ännu skralare då. 2009 stod topp-12 för 97% av romförsäljningen. Bara 7 märken tog sig över 14 000-litersgränsen.
På maltwhiskysidan finns idag 44 märken över 10 000 liter, år 2009 var de 39. Whisky är en mogen marknad, kunskapsnivån är hög. Vilket bredden visar. Systembolaget saluförde under 2019 hela 1270 artiklar, tre gånger fler jämfört med rom-sidan. De 44 storsäljarna står för 81%, resterande 19% fördelas alltså på över 1200 produkter!
Det är hit romen vill ta sig, i alla fall om Duane Dove får drömma sig bort. Romen behöver göra en klassresa och där spelar bartenders en viktig roll. De senaste fem åren har det dykt upp en rad cocktail-tävlingar som pushas stort av bulkproducenter av rom.
– De stora varumärkena satsar hårt på att få med sig bartenders. Drivet i barerna drar med sig konsumenterna som också vill lära sig mer om drycken. Birkas 4-dagarskryssning med bara rom är ett bevis på detta. Vissa fyller en hel kundvagn av finrom på båten. Det är en syn som var otänkbar för 10 år sedan.
Rombaren Paradisos förre chef Mattias Borg har upplevt lyftet in i de fina salongerna under sina 10 år i branschen. De första åren hade barerna bara 3-5 romsorter och bakom förändringen ligger mycket hårt arbete:
– Förr la vi ingen energi på utbudet, det var mest kubanskt. Nu är scenen helt annorlunda. Jag jobbar medvetet med de tre huvudstilarna för att hitta guldkornen som gör gästerna nöjda. Martinique är en favorit och Rhum som görs direkt på sockerrörsjuice istället för melass har fått ett uppsving!
Bästsäljande lagrad rom 2009 (Systembolaget)
Rank | Rom | Liter | Pris 70cl |
1 | Captain Morgan Black 40% | 91 458 | 229 kr |
2 | Plantation Grande Reserve Barbados 40% | 42 058 | 265 kr |
3 | Bacardi Black 37,5% | 29 669 | 237 kr |
4 | Negrita 37,5% | 27 467 | 250 kr |
5 | Havana Club Añejo Reserva 40% | 19 117 | 259 kr |
6 | Matusalem Solera 7 40% | 17 048 | 250 kr |
7 | Barracuda Rum Golden 38% | 14 534 | 219 kr |
8 | Appleton Estate 40% | 9 663 | 249 kr |
9 | Angostura 1919 40% | 7 676 | 319 kr |
10 | Dillon Très Vieux Rhum 43% | 4 584 | 379 kr |
11 | Havana Club 7 años 40% | 2 650 | 329 kr |
I den absoluta toppen är mycket sig likt. Tätduon har skiftat plats. 2009 var Captain Morgan etta, mer än dubbelt så stor som Plantation Grande Reserve. Sedan kom Bacardi, Negrita och Havana Club.
Dagens romhylla är roligare, en rad nya snygga flaskor har dykt upp. Det som framförallt har hänt är sockerrevolutionen. 27% av den lagrade romen är rejält sockrad (+20 gram socker per liter). Den första hitten var nyss nämnda Plantation-flaska (med 16 gram socker). Sockerrallyt gick snart överstyr med alltmer upptrissad sockerhalt.
– Sockertrenden har fått ordentligt genomslag på senare år, konstaterar Duane Dove. På krogen föregick Diplomático Plantation och sedan kom 15-åriga Eldorado. Sötad rom har mer eller mindre tagit över bland bästsäljarna. Naturlig rom har hamnat mer i skymundan.
Bästsäljande lagrad rom 2019 (Systembolaget)
Rank | Rom | Liter | Socker | Pris 70cl |
1 | Plantation Grande Reserve Barbados 40% | 190 195 | 16 g/l | 294 kr |
2 | Captain Morgan Dark Rum 40% | 75 154 | 3 g/l | 256 kr |
3 | Barceló Gran Añejo 37,5% | 70 079 | 4 g/l | 260 kr |
4 | The Brand New Republique Gran Añejo 40% | 52 191 | 3 g/l | 239 kr |
5 | Motörhead Premium Dark Rum 40% | 43 667 | 25 g/l | 379 kr |
6 | Negrita Dark 37,5% | 39 413 | 3 g/l | 250 kr |
7 | Plantation 20th Anniv. XO Barbados 40% | 36 427 | 20 g/l | 519 kr |
8 | Diplomático Reserva Exclusiva 40% | 36 217 | 35 g/l | 539 kr |
9 | Ron Zacapa Gran Reserva 40% | 29 483 | 23 g/l | 599 kr |
10 | Don Papa Rum 40% | 26 286 | 30 g/l | 419 kr |
11 | Havana Club Añejo 7 años 40% | 24 097 | 4 g/l | 274 kr |
12 | Ron Quorhum Solera XO QRM 42% | 16 929 | 42 g/l | 419 kr |
13 | Plantation 2008 Trinidad 42% | 16 792 | 12 g/l | 449 kr |
14 | Diplomático Mantuano 40% | 13 040 | 8 g/l | 199 kr |
ny | J Bally Rhum Ambré 45% | 12 530 | 4 g/l | 349 kr |
Av dagens 15 toppsäljare håller sig bara sex märken inom 3-4 gram. Att sött säljer är ingen överraskning. Livsmedelsindustrin vet att smakförstärkare som socker (och salt) får kunderna att återkomma likt ’junkies’.
Men vad gör sockret med romens karaktär egentligen. Blir den bättre eller sämre? Vi lät några av landets främsta romexperter blindprova bästsäljarna på Systembolaget för att ta reda på hur bra romen är.
ANALYS: Vart är den svenska romscenen på väg…
Gillar svensken sipping-rom? Romdrickandet har förändrats i takt med att utbudet växt. Paraplydrinkar på färjorna är passé. Batterirom som man dränker i cola eller andra simpla groggar är ingen tillväxtmarknad. Smakorienterade drinkar gäller där det är viktigt att rombasen håller måttet.
Och så sitter faktiskt folk och sippar på romen, utan is i provarkupa, precis med fin maltwhisky. Men håller bästsäljarna för det?
Javisst. Ettan J Bally är en torr och ganska svår rom som är kul att prova eftersom den har så tydlig agricole-karaktär. Och visst funkar Plantation och Motörhead att läppja på, om man står ut med sockernivåerna (som är höga).
Men Systembolaget verkar vara ointresserade av att utbilda konsumenterna. Fortfarande kallas Lagrad rom för Mörk rom. Man har okritisk försvenskat Dark Rum och hänger inte med när engelsmännen idag pratar om Barrel-Aged Rum, upplyser Duane Dove:
– Jag har i alla år försökt få Systembolaget att ändra kategorinamn till Lagrad rom som tydliggör för konsumenten vad det handlar om. Men här i Sverige lever bilden av rom som fattigmanssprit kvar.
Hur bra är den sötade romen? Systembolaget promotar söt rom. Det har visat sig vara kortaste vägen till konsumenternas hjärtan. Ju sötare desto lättare att sälja. För 10 år sedan var Plantation ensam i toppen med tillsatt socker – Diplomático och Zacapa hade ännu inte tagit sig in på Systembolagets billboard-lista.
Men är upptrissad sötma en fördel i en blindprovning? Är det verkligen gott att vältra sig i sockerhalter bortåt 30 gram per liter. EU har ju fastställt 20 gram som gräns för hur mycket tillsatt socker en rom får innehålla. Därutöver klassificeras drycken som icke-rom, kallad lagrad sockerrörssprit.
– Dagens uppsötade rom kommer ur den spanska skolan, förklarar Duane Dove. Batteriromen sötas ofta efter lagringen i samband med buteljeringen men de finare märkena tillsätter ’syrup’ i samband med att faten fylls. En 10-årig rom har alltså sockret med sig under hela mognadsprocessen.
Traditionen sitter djupt. I de spanska kolonierna sötades den vita spriten när den tömdes i fat samt färgades för att framstå som lagrad. Efter några månaders seglats till Europa var så romen redo att konsumeras, sockret rundade av spritskärpan och simulerade åldrandet.
Hur ställer vi oss i sötningsfrågan? I blindprovningen var det mycket som var sött och med tanke på konkurrensen – en hel del lättviktig kolonndestillerad sprit – så ger socker romen kropp och fyllighet. Svaret är att javisst levererar sötad rom. På den här kvalitetsnivån.
Elitklassad rom som ofta är långlagrad och alltid osötad är inte med i testet. Det måste sägas direkt, den sortens produkter är vida överlägsna alla dessa storsäljare – om nu idén är att sitta och sippa på drycken.
Startfältet är ju givet. En dryg tredjedel är ”naturlig” rom utan tillsatt socker med en fatrelaterad sötma på 3-4 gram/liter. De mellansöta varianterna ligger runt 15 gram och icke-romen har kring 25 gram upp till toppnoteringen på 42 gram socker. Ungefär hälften överskrider gränsen på 20 gram socker per liter.
Men att helt avstå sötad rom är inte svenska (eller utländska) konsumenter beredda att göra. Många romdrickare jagar fortfarande socker-boostade kickar.
– Foursquare går före internationellt med noll socker, menar Duane Dove. Det uppsötade är fake-sprit. Romen har långt kvar till att bli finsprit som whisky och cognac. Därför är EU-gränsen för tillsatt socker bra, romen behöver bli seriös för att tas på allvar.
Är dyrare rom bättre än billigare? Uppenbarligen inte. Negrita kostar inte ens hälften så mycket som Reservan från Diplomático men rankas snäppet bättre. J Bally och Motörhead är 140/160 kr billigare än Plantation XO men lika bra. Dyraste romen Ron Zacapa för 599 kr kostar 40-50% mer än lika-rankade kvalitetssorter. Slutsatsen är att prislappen inte säger mycket om prestanda.
Rent kommersiellt är det förvånande att exklusiv dyr rom kan nå volymer på bekostnad av billiga sorter. Priskillnaden mellan dyraste och billigaste rom är 360 kr – häpnadsväckande 250%! På topp-20-listan för all sorts whisk(e)y skiljer det 64 kr mellan Famous Grouse och King Robert II.
Differenserna visar på den okunnighet och förvirring som råder. Just på romscenen verkar den annars så prismedvetne svensken helt rådlös. Man köper det som ser exklusivt och högkvalitativt ut i tron att man får just det, verkligt exklusiva smaker – vilket vårt test visar inte stämmer.
Testet har två renodlade pot still-produkter – Diplomático Reserva och Ron Quorhum – som också är dyra. De små volymerna man kan utvinna ur en pot still gör romen mer kostsam att producera vilket är den enkla förklaringen till att övriga storsäljare har kolonnbaserad spritbas.
Är äldre rom bättre än ung rom? Nja, kanske inte. Åldersspreaden är rätt stor i testet. Majoriteten rom uppges hålla sig inom 7-15 år. Men i topp och botten hittar vi drygt 3-årig rom. Man kan lugnt säga att sockertillsatsen i de äldre sorterna påverkar utfallet av testet. Men det är inte säkert att det skulle vara bättre utan socker, påpekar Duane Dove:
– Socker dämpar inte bara spritigheten hos en korttidslagrad rom utan också strävheten som kommer av långlagring på ekfat. För mycket ek kan vara störande och göra en rom sämre. Samtidigt är socker såklart är en genväg till stora volymer.
Liksom hos cognacen står ju inga siffror på etiketterna. Det handlar återigen om kunskapsnivån. Whiskybranschens styrka är transparens och öppenhet. Och att räkna ålder är den primära markören för exklusivitet och därmed kvalitet.
Groggar eller sippar svensken på sin rom anno 2020? Ja, hur dricker folk egentligen bästsäljarna:
– Överlag sitter folk hemma och smuttar på sin rom i provarglas, tror Duane Dove. I festligare sammanhang kanske det blir en grogg men till vardags definitivt en stand alone-dryck. Vi är där nu, folk byter whiskyn mot rom och sitter och njuter av smakerna. En budgetrom som Negrita dricks också för smakens skull men kanske över en isbit.
Mattias Borg understryker att mångsidigheten är viktig:
– Jag tror att folk vill ha en rom som funkar till allt. Den ska vara god med cola eller ginger ale. Man ska kunna bjuda på en Mojito utan att romen blir för mjäkig. Och den ska självklart kunna drickas rent!