Design Legendariska Lowland-fabriken Rosebank håller på att återskapas till fornstor klass av Ian Macleod. Stället avstannade 1993 och drog sin sista suck 1999. Varumärke och kvarvarande fat köptes slutligen loss från Diageo år 2017.
I februari i år släpptes första whiskyn från det gamla lagret. En raritet från sista produktionsåret 1993. Reklambyrån D8 offentliggör nu destilleriets profilprogram. Creative Director Adrian Carroll berättar om designarbetet:
– Logotypen ritades för hand, renritades mer detaljerat och digitaliserades slutligen. Ikonen med de tre rosorna ska symbolisera trippeldestilleringen som är kärnan i den unika Rosebnak_karaktären.
Reklamarna har gjort logotypen i flera versioner för att användas i olika situationer.
– Mest stolt är jag över den unika sand-etsningen som vi applicerat på flaskhalsen. Den tekniken används bara av oss. Insidan av pappcylindern flaskan står i är dessutom spektakulärt reliefpräglad för att symbolisera alkoholångorna som stiger inuti pannan innan de sublimeras tillbaka till flytande form i kondensorn.