Systembolagsnytt Sveriges avsaknad av tvingande restriktioner börjar trötta ut folket. Myndigheternas tolkning är att icke riskgrupper börjar slappna av. De största bovarna är såklart stockholmarna där brist på åtlydnad av föreskrifter kan skönjas.
I alla fall enligt medierna som hårdbevakar storstadsinvånarnas aktiviteter. Det sitts för tätt på uteserveringarna i det fina vårvädret. Telias kartläggning av mobilrörelser visar att resandet till arbetsplatser i Stockholm har gått upp. Vilket tolkas som att vissa har tröttnat på att sitta hemma och jobba.
Ifall de som rör sig ute faktiskt iakttar försiktighet kan ju rapportörerna inte veta. Balansgången för näringsidkare är förstås prekär. Den som vågar sig ut i vanliga butiker som av nöd startar reor för att överleva vilket orsakar måttlig tillströmning av kunder möts av nervösa expediter som borde ha enrollerat väktare som skötte insläppet…
Systembolaget kämpar på samma sätt med ökad trafik av ivriga alkoholkonsumenter. Det stora problemet är hur man ska hantera de köer som riskerar att uppstå under lanseringsdagar av det tillfälliga sortiment, alltså flaskor som hamnar på hyllan.
Istället för varannan vecka som förut ska varorna ställas ut på hyllan varje vecka. Man alternerar mellan tisdagar och onsdagar. Det totala antal varor som lanseras är detsamma men det blir färre artiklar per dag.
Vilket rent logiskt innebär att kundbesöken sprids ut. Lanseringarna sprids också över fler butiker lokalt så inte alla människor söker sig till samma affär.
Problemet med denna ”logik” är förstås att Systembolaget antar att varje enskild kund är intresserad av enstaka varor och inte planerar multipla köp. De som till äventyrs vill ha olika produkter får nu göra flera resor till Systembolaget och dessutom till olika butiker.
Om man rent statistiskt räknar med att en person köper en vara så blir det många fler resor och ökad exponering för/spridning av corona-smitta jämfört med samlade lanseringar som förut. Och det här med att köa med säkerhetsavstånd har vi alla lärt oss vid det här laget…
Planerad lansering på torsdag denna vecka ställs dock in för att man ska hinna med att omorganisera. Det är verkligen synd. På torsdag 24 april hade vi sett fram emot Loch lomonds dubbelsläpp av två singelfat, en Sauternes-lagring och en riktig rackar-rökare. Jura hade laddat med sin 13-åriga Two-One-Two.
Franska maltwhiskyn Rozelieures som fick sina lanseringar indragna i mars hade lycksaligt fått tummen upp för sina rom- och portvinsfat i slutet av mars. Pisco hade tänkt komma med en brandy och på romsidan skulle vi få en 15-åring från Naud.
Och kanske mest spännande – Glendronach hade påannonserat comeback av firade 15-åriga Revival! Med andra ord en supervecka som ånyo ställs på vänt. Trist.
Somligt av detta kanske sipprar ut 5-6 maj samt 12 maj. Då återstartar lanseringarna. Vi håller alla uppdaterade i realtid med vår service Systembolagsnytt!