Business Whiskymarknaden för Scotch i Sydkorea rasar samman. Flera spritfirmor har flytt landet under 2019. Diageo stängde ner sin buteljeringsanläggning i Incheon ifjol. Marknadsundersökningsföretaget IWSR bekräftar att försäljningen av öl, RTD och vin går starkt i Sydkorea men whiskyvolymerna krymper. Och då handlar det framförallt om Scotch.
Edrington meddelade nyligen att man stänger sitt kontor i Seoul i slutet av mars i år. I deras fall handlar beslutet inte bara om whiskyförsäljningen eftersom man framförallt fokuserar på singelmalt, som alltjämt har en stark ställning, utan vikande försäljning på andra produkter. Fast i veckan avslöjades också att japanska bjässen Suntory går in som 10%-ig delägare vilket självklart gör att man knappast behöver ha egen representation i Sydkorea.
– Scotch peakade 2002. Sedan dess har volymerna droppat med 75%, säger Tommy Keeling, forskningschef för IWSR i Asien. Det är framförallt Diageos Windsor samt Pernods Imperial som tappat i volym.
Blended whisky har tappat fotfästet hos sydkoreanerna. Produkterna säljer främst på karaoke-barer där man nu dricker annat.
– Ekonomin bromsar in samtidigt som anti-korruptionslagarna skärpts, menar Tommy Keeling. Det är inte lika attraktivt att representera som förut och då tappar Scotch i intresse. Samtidigt föredrar yngre koreaner att dricka annat.
Den yngre publiken väljer hellre lokala whiskysorter med lägre alkoholstyrka på 35-36%. Dessa produkter uppfattas som mer hälsosamma och lättare att dricka. IWSR varnar för att folk så småningom kommer att tröttna även på lågalkohol-whisky men att det inte är säkert att man återvänder till Scotch. Whiskey från USA, Irland och Japan har dock fått ett uppsving och dricks i highball-drinkar.