Reklam Vad tycker du, är reklamfilmen ovan sexistisk? 2014 drog Islay-whiskyn Laphroaig igång sin kampanj ’Opinions Welcome’ där folk får lufta sina åsikter om den legendariska rökwhiskyn.
Greppet är givet för den som följt marknadsretoriken över tid. En vinnande slogan genom åren har varit ’Love it or hate it’ där man anspelar på sin in-your-face rökiga profil som antingen folk gillar eller ogillar.
Den senaste reklamfilmen som släpptes i oktober 2019 har anklagats för att koppla samman alkohol med sexuell aktivitet.
Annonsen heter ’You’ll Always Remember Your First Laphroaig’ (du kommer alltid ihåg din första Laphroaig) och fokuserar på folks ansiktsuttryck efter att de smakat på whiskyn.
Annonsen kördes på Facebook och Instagram samt lokala sociala medier i UK. En person fann innehållet stötande och anmälde Laphroaig till Advertising Standards Authority som granskade filmen.
De sexuella anspelningarna förekommer både i ord och ansiktsuttryck. Särskilt stötande upplevdes en man med slutna ögon och halvöppen mun filmad i slow motion. En annan karl riktar sig till glaset efter slurken och säger: ”Jag tror jag älskar dig.”
Myndigheten friar Laphroaigs ägare Beam Suntory. Man noterar att uttrycket att ”komma ihåg den förste” visserligen kan anspela på att förlora oskulden men att filmen i sig handlar om upplevelsen av whiskysmaker utan vidare anspelningar på sexuella handlingar, sexuell framgång eller förförelse.