Whiskykommers Det är inte bara i Sverige köerna ringlar utanför spritbutiker när eftertraktade spritflaskor släpps. Nu ska man vara ärlig och säga att det var länge sedan folk köade för att få tag på speciell whisky i vårt land.
Mackmyra-haussen när de första utgåvorna tittade fram är väl mest känd. Webbsläppen är numera Systembolagets metod att få ut eftertraktade varor.
Man kan tro att det skulle vara mer rättvist nu. Och enklare istället för att stå i timmar och köa framför en butik. Men när alla trycker på returtangenten kl 10.00 avgör Systembolagets server på vilken plats i kön man hamnar.
I UK gör man på det gamla sättet. I april köade entusiaster utanför Cadenheads whiskyshop i London för att komma över en Springbank-utgåva för £60 där överskottet skulle doneras till Ukrainas kamp mot de ryska invasionsstyrkorna.
Men när affären öppnade dök ett gäng upp som trängde sig före. Genast uppstod palaver och det hela spårade ur i handgripligheter så pass att polis tillkallades och fick lugna ner situationen.
Allt slutade med att en man slängdes ut från butiken och fördes bort i polisbil med handfängsel. ”Det var rätt otäckt. Vi stod precis bakom gruppen som började tränga sig före och såg hur allt utspelade sig,” uppger ett av whiskyfansen på plats.
Under tiden allt pågick fick de som egentligen stod först i kön vänta utanför affären. Gruppen som tagit sig in släppte nämligen inte in några andra. Först efter 40 minuter kunde ordnad försäljning återupptas.
Springbank-whiskyn gavs ut i 500 exemplar och etiketten var draperad i ukrainska flaggans färger. Några timmar efter att whiskyn sålt slut dök de första flaskorna upp på nätet med priser över €2500.
Polisen kommenterar att mannen som avhystes var i 20-årsåldern och var påverkad av cannabis. Han arresterades för våld mot tjänsteman efter att ha förlorat humöret när han bars ut från affären av poliserna.
När intresset för en tappning här i Sverige är för stort kraschar Systembolagets server. Man kan tycka att monopolisten borde ha råd att säkra upp dataresurser för att hantera beställningar via nätet.
När Springbank Local Barley kommer varje år går det alltid åt pipan. Datasystemet låser sig och folk blir förbannade för att de missar chansen att få tag på en åtråvärd whisky.
Årets upplaga på 960 flaskor såldes för dryga tusenlappen och gick åt på ett nafs. Och precis som i UK sticker priset iväg på andrahandsmarknaden. Bara några veckor efter lanseringen får man betala en bit över 10 000 kr för en flaska.
– Synnerligen oskönt, tycker Henrik Aflodal på The Spirits News. Folk borde köpa ”vanlig” whisky för att dricka, inte för att tjäna pengar på. Det är ren och skär spekulation och ett sätt att klå medbröder/systrar i whiskysvängen på pengar.
Just Sverige är perfekt för den här sortens upplägg eftersom en person som lyckats komma över flera flaskor ju självklart vill sälja vidare överblivet gods till de som blivit utan. Systembolagets monopolställning i kombination med bristfälliga datasystem uppmuntrar beteendet, framhåller Henrik Aflodal:
– Det är bra att folk vill dela med sig om man köpt för mycket. Men att då ta hutlöst mycket betalt är inte bara omoraliskt utan oschysst eftersom den som köper i praktiken inte fått en rättvis chans att köpa vid webbsläppet där Systembolagets obegripliga ”algoritmer” sköter allokeringen av flaskorna.