Reviews Knockdhu har gjort karriär som en rökig whisky i Sverige. Destilleriets maltwhisky anCnoc säljs förvisso vanligen i orökt skepnad men just svenskarna med sitt rökrykte får ofta destillatet i rökkostym.
Nu har Systembolagets senaste satsning på Speyside-rök varit i farten ett tag och vi tänkte att det var dags att syna nykomlingen i sömmarna. Monopolet riskerar ju en del eftersom man bestämt sig för att sätta flaskan i alla sina butiker. Maximal exponering alltså.
Det handlar om en sherryfatsfinish av ett rökdestillat. Man kan vänta sig att rökigheten tonas ner och goda mulliga starkvinstoner tar över, men förhoppningsvis inte för mycket, kärnan av rök ska ju bidra med sin egenart också.
Det luktar ungfruktigt av äppelråsaft med spridda torvröksfenoler. En sorts nymäskad fräschör som är väldigt charmig, man kommer nära produktionen vilket är bra om man slipper kväljande ungkolatoner som här. Sherryn finns visst med, fast i blygare form på djupet.
Smaken är oljigt fet av äppelsoppa, mot slutet rinner en tjock rökvälling till. I eftersmaken brända malttoner med drag av fulkornsgröt samt vinnande torvrök och jod. Sherryeken gör inget direkt avtryck mer än att munnen rundas av.
Överlag välgörande ren och okomplicerad, kanske för ren? Hur som helt en run-of-the-mill everyday-snäll sherry-rökare som väl ändå är typisk för Knockdhu. Egentligen inte mycket att orda om.
Framtagen för att prisa in sig och bli stapelvara i det svenskrökiga folkhemmet. Den rår inte på storsäljande Ileach men det är inte heller tanken. Motståndarna är fastlandsrökare som Loch Lomond och Glen Moray och där platsar den bättre.
Men ändå framstår nykomlingen som det snällare och vekare alternativet. Frågan är om det räcker för att försvara hyllplatsen när försäljningen ska utvärderas senare i år. Den är ju ändå 30 kr dyrare.
Februari-försäljningen sviktar nämligen betänkligt. När Loch Lomond Peated som lanserades samtidigt (även den i alla Systembolagsbutiker) fick iväg över 10 000 flaskor lyckades anCnoc bara sälja drygt 4000 buteljer.
Det innebär att man redan nu har tappat 40-talet butiker. Återvänder inte en del av förstagångsköparna för en andra flaska kan det bli svårt att försvara positionen.