Nu lanseras Martini Fiero, en modern vermouth med distinkt bitter och söt smak, på den svenska marknaden. Lanseringen är en del av en storsatsning på att göra drinken Fiero & Tonic till ett givet alternativ för törstiga svenskar i sommar.
Nya släpp Rosa är färgen som spås bli allt viktigare i dryckesvärlden. Faktum är att färgsignalen lockar till konsumtion. Det stora supersuccén alla vill kopiera heter förstås Aperol Spritz. Aperitif-märket tillsammans med bubbelvin har varit en global vinnare i flera år.
Konkurrerande märket Martini har därför tagit fram sin egen variant kallad Fiero. En uppfriskande dryck gjord på hundra procent naturliga ämnen, med smak av citrus och blodapelsin.
Citrussmaken kommer från söta apelsiner från spanska Murcia. Alla apelsiner skalas för hand och får hänga på tork i solen under flera veckor innan de är redo för blendingprocessen.
Drinken Fiero & Tonic består av hälften Martini Fiero, hälften tonicvatten. Bubblorna från tonicvattnet hjälper att lyfta Martini Fieros fruktiga smak. Tillsammans ger de en fräsch drink med mycket smak som passar perfekt i värmen.
– Vi vet att det finns en stor efterfrågan bland svenskar på spritzliknande drinkar med lägre alkoholhalt, som man kan avnjuta på uteserveringar i solen men som också är enkla att blanda hemma. Fiero & Tonic är en drink vi hoppas ska bli ett självklart alternativ, i synnerhet nu på sommaren, säger Christian Asmussen, Brand Manager för Martini Fiero i Sverige.
Martini är ett anrikt varumärke från Italien med en lång och spännande historia. Kombinationen av spännande smaker och trendkänslighet har gjort varumärkets många produkter till några av världens mest uppskattade.
Martini Fiero är ett av varumärkets största satsningar någonsin, och har redan börjat etablera sig i framför allt södra Europa.
Drinken Fiero & Tonic finns för närvarande tillgänglig på flera restauranger runtom i Sverige där det kommer att arrangeras flera events för att uppmärksamma den nya drinken.
Bland annat på Calle P, Berns, Stureplan 1 och Mr French i Stockholm, Cielo Rooftop och Port de Soleil i Göteborg samt Kajuteriet, Badhytten Skanör och Grappa i Malmö.
Hur funkar det då? Här på redaktionen har vi mixat nya Fiero med Schweppes Indian Tonic. Jämförelsen med Pink Gin & Tonic är given men också såklart den klassiska Aperol Spritz där mousserande vin är mixer.
– Det här är väldigt gott. Kinin-tonen och de stora bubblorna i Schweppes tar ner sötman hos Fiero som i sin tur plockar ner beskan i läsken, säger chefredaktör Henrik Aflodal. Det blir som en sorts mix av de båda drinkarna. Den låga alkoholstyrkan är inget man tänker på. Fiero har ju en stadig bitterhet som efterapar alkoholskärpan. Men glöm inte apelsinskivan, den färska citrusdoften som bubblorn tar med sig upp ut glaset är förförisk. Och så ska den vara krispigt iskall, snåla inte med isen.
• Martini Fiero 14,9% | SB-nr 72581, 129 kr
Fiero Tonic
- 7,5 cl Martini Fiero
- 7,5 cl tonicvatten
Blanda Martini Fiero och tonicvatten med stora isklumpar i balongglas, vispa runt med barskeden. Garnera med blodapelsinskiva.