
Nya släpp Alla alkoholproducenter, stora som små, drömmer om och strävar mot att vinna Systembolagets offerter och upphandlingar. Eftersom vi har ett monopol är ju Systembolaget nyckeln till att sälja alkohol på bred front i Sverige.
För vissa tar det åtskilliga år innan inköparna bestämmer sig för att ringa och för andra ringer de inte alls. För FORS Ready To Drink tog det knappt två år att lyckas få en listning.
– Den situation vi nu befinner oss i är i alla avseenden helt otrolig, säger Felix Lissåker, VD och en av grundarna. Det kunde vi aldrig drömma om när vi nästan på skoj drog igång verksamheten för två år sedan.
Göteborgsduon Felix Lissåker och Torkel Nord Bjärneman hade en idé om att angripa alkoholindustrin med en infallsvinkel och ett tankesätt som närmst kan likställas med teknikindustrins flashiga start-ups, fortsätter Felix Lissåker:
– Inte helt oväntat sa en handfull alkoholexperter att det var helt omöjligt och slöseri med tid. Som nybakade civilingenjörer ville vi naivt ändå testa om det fanns utrymme för oss bland storindustrierna som hittills dikterat marknaden.
FORS nya produkt är en ekologisk burkbuteljerad Gin Tom Collins som lanseras 1:a september. Färdigblandade drinkar, eller ready-to-drink (RTD) cocktails, har fått ett rejält uppsving i takt med att Systembolaget börjat satsa på kategorin.
Det är den, sedan 2010, nedåtgående populariteten för ciders som gjort att Systembolaget börjat se sig omkring efter alternativ.
– Kunderna efterfrågar en mer sofistikerad och balanserad blanddryck som är praktisk och dessutom prisvärd, tror Felix Lissåker. Det behövs inte mer än en seglats till Skagen för att märka den påtagliga utvecklingen av RTD-cocktails även utomlands.
Torkel Nord Bjärneman som är styrelseordförande och grundare menar att framgångsreceptet varit att duon har tagit alla till synes hopplösa trösklar med en nypa positivitet och samtidigt pepprat alla utmaningar och problem som uppstått med den ena kreativa idén efter den andra:
– Till slut hittar man en nyckel som låser upp en problematik och då är alla misslyckade lösningsförslag som bortblåsta. Vi rör oss snabbt mot vårt mål om att bli en utmanare inom industrin och har i och med den här upphandlingen tagit ett stort kliv i rätt riktning, konstaterar Torkel Nord Bjärneman.
FORS RTD har i äkta startup-manér tagit in nytt kapital för att förbereda lanseringen. FORS Tom Collins Organic ska ut till cirka 250 Systembolagsbutiker till en början och förväntningarna är skyhöga. Jämfört med bolagets produktion hittills innebär upphandlingen att produktionsvolymen ökar med 1800%.
– Vi har varit tvungna att lyfta verksamheten på alla områden, suckar Felix Lissåker. Allt från produktion, till logistik, till marknadsföring och finansiering måste skalas upp och sitta som en smäck. I ett sådant här läge är det otroligt tacksamt att ha en civilingenjörs förmåga att snabbt byta hatt från det ena till det andra när det plötsligt börjar brinna i en oförutsedd knut.
Firmans fulla fokus ligger nu på att leverera FORS Tom Collins Organic och bygga förtroende inom industrin, förklarar Torkel Nord Bjärneman:
– Systembolaget har ett enormt ansvar i Sverige och vi ska göra allt för att leva upp till de höga standarder som sätts på producenter och leverantörer. Naturligtvis har vi ena ögat på horisonten där fler fastsortimentskontrakt finns runt hörnet och dessutom en otroligt spännande internationell marknad.