Responsible Party är ett av Pernod Ricards initiativ inom strategin för Hållbarhet och Ansvar, baserat på FN’s hållbarhetsmål. Det senaste festtillfället ägde rum nyligen och var en stor framgång när man delade ut vatten och utbildade festande universitetsstudenter i riskerna med överdriven alkoholkonsumtion.
– Det finns ingen konvivialitet* där det finns överflöd, säger Pernod Ricards CEO Alexandre Ricard. Det här speglas bra i vårt Responsible Party-program där vi i 10 års tid har samarbetat med Europas största studentnätverk, Erasmus Student Network. (*trivsam glädje)
Under de här 10 åren har programmet nått över 400 000 studenter med syftet att sprida kunskap om ansvarsfull alkoholkonsumtion och för att tackla hetsdrickande bland unga genom att jobba peer-to-peer, dvs låta studenter möta andra studenter.
På den senaste upplagan som skedde på en 72-timmars kryssning mellan Stockholm och Tallin 11-13 november, tränades 20 studenter för att vara Responsible Party-ambassadörer. De delade ut nästan 900 liter vatten till 900 studenter och spred kunskap om riskerna med överdriven alkoholkonsumtion med hjälp av spel och frågesport.
Kunskap är nyckeln till att göra hälsosammare val. Pernod Ricards ambition är att alla anställda ska vara ansvarsfulla värdar och hjälpa konsumenterna att njuta av våra högkvalitativa produkter på ett ansvarsfullt sätt.
Responsible Party-programmets mål är att nå 1 000 000 studenter globalt fram till 2030. Det kommer att ske genom att stärka samarbetet samt utveckla konceptet globalt för att uppnå ännu större påverkan. Med sitt 360 graders hållbarhetssynsätt, är Responsible Party en viktig del av Pernod Ricards Strategi för Hållbarhet och Ansvar.
Man fokuserar på två av FNs globala hållbarhetsmål: Mål 3 ”Hälsa och Välbefinnande” för att förebygga och minska skadligt alkoholbruk, samt Mål 17 ”Genomförande och Globalt Partnerskap” genom att skapa partnerskap med branschmedlemmar, regering och lokalt samhälle för att tackla alkohol missbruk och tillsammans nå en positiv, gemensam förändring.
Ett lovvärt initiativ som man hoppas sprider sig inom den franska delen av Pernod Ricard. Som The Spirits News tidigare rapporterat om råder en hotfull spritkultur inom moderbolaget i hemlandet Franskrike där anställda känner sig tvingade att dricka alkohol i stora mängder på jobbet.